30 januari 2019

Onderzoek naar vuurwerk

Wat vinden onze inwoners nu écht van vuurwerk?
Dat is een van de vragen waar het CDA Arnhem de antwoorden van wilt ophalen uit de stad.

In de commissievergadering van 23 januari pleitte Scott van den Broek, commissielid van het CDA, voor een onderzoek in de stad. Aanleiding hiervoor was de behandeling van de zogenoemde "lucht agenda".
In deze agenda worden keuzes gemaakt op zaken die ervoor zorgen dat de lucht in Arnhem schoner wordt. Op verschillende plekken in de stad is de lucht nagenoeg gelijk aan de Europese norm en op een enkele locatie overschrijdt het deze norm.

In deze agenda worden o.a. besloten tot het verder uitbreiden van de milieuzone door ook oude diesel busjes te weren uit de stad en gaan we onderzoek doen naar mogelijkheden om het verkeer beter door te laten stromen op o.a. het knelpunt bij de Nijmeegseweg en de N325.

Volgens Scott zou de discussie breder gevoerd moeten worden: "gaan we kijken naar de uitstoot van scooters of de impact van vuurwerk, ik mis deze onderwerpen op de agenda". Het is niet de bedoeling om direct maatregelen te treffen, legt hij uit. "Het is eerst belangrijk dat we goed weten hoe de stad naar vuurwerk kijkt, het gaat namelijk niet alleen over de luchtkwaliteit, hier kleven ook andere zaken aan als overlast en vernielingen. Aan het einde van het jaar kun je de balans weer opmaken voor wat betreft de kosten van alles wat gesneuveld of beschadigd is". Voor het CDA is vooral van belang dat duidelijk wordt hoe mensen in de stad erover denken. Staat men open om het vuurwerk te centraliseren, oftewel één grote vuurwerkshow bijvoorbeeld boven de Rijn, wilt men het verbieden of juist alleen meerdere vuurwerkvrije zones. Die vragen wilt het CDA graag beantwoord zien, zonder daar direct conclusies aan te verbinden.

Daarom komt het CDA met een motie die het college oproept onderzoek te doen naar de beleving van de inwoners. "Het is ook nú de tijd om deze discussie met elkaar te voeren, in plaats van later in het jaar. Dan krijg je een discussie die wat explosiever is", aldus van den Broek.

Heb jij nou echt last van vuurwerk of geniet jij er van gewoon zoals het is?

Klik hier voor het bericht in de Gelderlander