13 mei 2022

Arjen van Gijssel deelt een prijs!

Naast raadslid is Arjen van Gijssel ook schrijver. Dit met een grote interesse in de geschiedenis van de Achterhoek. Zo schreef hij al meerdere boeken. Dat begon in 2007 met "Verhalen rond de dorpskerk".

Wanneer er dan een uitdaging volgt om een mooie zin te schrijven over de Achterhoek, dan gaat Arjen daarmee aan de slag. Bakker Marcel Stroet schreef een prijsvraag uit bij de onthulling op 22 maart van het borstbeeld van de dichter Willem Sluiter tegenover zijn geboorteplek in Neede. Voor Arjen was er een eervolle tweede prijs.

De jury vond zijn inzending van een uit één zin bestaand lang gedicht over de Achterhoek weliswaar het origineelst, maar gaf de voorkeur aan de beknoptere vorm van winnaar Alet Boukes voor de eerste prijs. Zowel de eerste als ook de tweede prijs zijn een borstbeeld van WIllem Sluiter in chocolade, gemaakt door Marcel Stroet en zijn dochter Chantal. .

Beide winnaars vroegen direct om een bijzondere bestemming voor hun prijs. In overleg kozen ze voor de kinderen van de Leeuwerikschool in Neede, die een hoofdrol vervulden bij de onthulling van Sluiters borstbeeld naast de Grote Kerk in Neede. Hun wordt gevraagd de chocolade te delen met Oekraïense vluchtelingen in de gemeente Berkelland. Sluiter leefde in een tijd van oorlogen en moest zelf twee keer vluchten voor de troepen van Bommen Berend.

Adrie Visch uit Gelselaar veroverde de derde prijs. Miranda Oonk uit Noordijk werd vierde en Henk Eggersman uit Zutphen vijfde. Deelnemers waren er niet alleen uit de gemeente Berkelland, maar ook uit andere plaatsen in de Achterhoek, zoals Lievelde, Sinderen, Dinxperlo, Lochem en Zutphen en van daarbuiten: Enschede, Oss en Amsterdam.

Winnend gedicht

Voor de winnende zin koos Alet Boukes de vorm van een gedicht, met als titel de geboortedag van Willem Sluiter:

22 maart 1627
Dees’ lentedag baarde d’ Achterhoek
een nieuw geluid
dat anno 2022 nog immer fris ontspruit
in dichtregels, ontstegen aan de tijd,
‘ t is Willem Sluiter’s werk, dat ons nog steeds verblijdt.

Echt één zin

Arjen van Gijssel verontschuldigde zich met de woorden “ja het is echt 1 zin” bij zijn inzending:

Achterhoek
Op de A1 bij Deventer doemt het op,
land van eeuwig groen met de heuvels,
achteloos gerimpeld door het late ijs,
die bij Neede, Losser, Lochem stralen
vol van kiezels, walvistand en diamant,
hun aanschijn wijkend voor kasteel en kamp,
iedere seconde dat mijn auto glijdt
door de coulissen van het groot bedrijf
dat het concert des levens schijnt,
naar thuis waar je Douwe Egberts drinkt,
herstel, het meesterschap uit beugelflesjes
en de shotjes flugel of dat nozem-oil
van de Zwarte Cross, het feest waar
meisjes zich in jeans en zwart mascara
giechelend door de blote schippers laten
overvaren, blonde knapen in bretels
die thuis blozend op een klantluw uur
hoog de kratten tasten bij de Plus,
en met hun tongval en op klompen naar
de keten sluipen in het nachtelijk veld;
tussen uil en wolf heb ik daar rust gevonden,
aan de bossen er mijn hart verpand,
het land van Høkers en de Superboeren
mensen van het zwaarbemeste oude zand.