01 januari 2022

Nieuwjaarsgroet - Theo Helmers

Gun elkaar het beste, ook in 2022!

Mijn eerste wandeling van dit nieuwe jaar ging met onze hond Max over de kerkenpaden van Beltrum. Dichtbij in een lente-temperatuurtje. Enkele mensen ontmoet en met een glimlach elkaar het allerbeste voor 2022 toegewenst. Mensen zijn tevreden, maar toch wordt er iets gemist. Het echte ontmoeten en het plezier met elkaar delen.

Wat 2022 zeker moet gaan brengen? De terugkeer naar het normaal! De grootste wens van ons allen! In mijn rondje ontmoette ik een fervent survivalrunner. Al geruime tijd aan het trainen voor de jaarlijkse survivalrun van Beltrum. Zo, jammer dat dit evenement is afgelast. Haar partner hielp weken met het opbouwen van het parcours. Januari 2022 zouden we toch wel weer “los” kunnen. Zij bekende me dat ze stiekem had genoten van het vuurwerk en de carbidknallen. “Ja, tradities geven toch wat kleur aan ons leven, Theo”.

Niet veel later sprak een mountainbiker mij aan. Hij wenste me een zalig nieuwjaar en hoopt dat ik met de CDA ploeg met dezelfde gedrevenheid het nieuwe jaar in zal gaan. “Jullie zijn goed bezig voor de jongeren!” Hij blijkt een kenner. Hij noemde haarfijn alle stukken die de afgelopen jaren in een versnelling zijn geraakt. “Dat rood veur rood en de woningsplitsing kump mooi op tied! Onze kinderen bunt d’r zo bleej met!”

Een wandeling met de hond. Ik doe het graag. Mensen spreken en daarnaast ideeën uitwisselen. Mijn raadslidmaatschap is niet anders dan het voorzitter zijn van VIOS. Uiteindelijk wil je mensen verenigen en daarnaast de club of samenleving vooruitgang laten boeken.

Een nieuw logo, het Berkellandse CDA

Sinds enkele maanden mag ik de fractievoorzitter zijn van Het Berkellandse CDA. Ik doe dit met plezier en voel me geen politicus. Dit wil ik zo houden. Ik gebruik liever mijn boerenverstand. Net als het hele team CDA willen we op de eerste plaats volksvertegenwoordigers zijn. Dichtbij de mensen en koersen op vooruitgang in al onze kernen met hun eigen identiteit. De samenleving verandert en door te luisteren maak je beleid waar de samenleving zich in herkent.

In 2022 blijven we dit doen. Wel met een aanpassing. Ons logo gaat veranderen. Wij zijn het Berkellandse CDA en is vanaf nu in ons logo terug te vinden. Berkelland eerst en dan het CDA. Wij willen laten zien waar we voor staan en wat we doen. Ten dienste van onze inwoners! Geen woorden, maar daden. Zoals we dat deden voor alle inwoners van zoekgebied K. Het grote gebied van Voor-Beltrum tot Ruurlo. Wij stemden als enige tegen de RES. Alle inwoners hebben dezelfde rechten. In zoekgebied K gaat het over windmolens, maar iedereen kan bij ons op een gelijke behandeling rekenen! Zoals een inwoner op de grens van Hupsel en Holterhoek appte om zijn blijdschap te delen dat we de overdaad aan zonneparken hebben geblokkeerd. Eerst zon op het dak versnellen.

In 2022 zullen nog meer bouwkranen zichtbaar zijn. Bouwplannen worden ontwikkeld en er volgen er nog veel meer. Het kan. Wij zijn dit verplicht aan al onze jongeren in al onze kernen. De betaalbare woning voor ieder. En de regeldruk mag dit niet in de weg staan. Overmatige regeldruk past sowieso niet bij onze Achterhoekse cultuur. Als je bijvoorbeeld overlast ervaart van motorcrossers ga je met hen in gesprek en bel je niet de gemeente of politie. Achterhoekers lossen dit onderling op! We gunnen elkaar plezier en weten wat leven en laten leven is. De bermpalenaffaire is ook zo’n dossier waar we in de volgende raadsperiode wél de meerderheid voor willen halen. De minachting naar onze boeren doet ons pijn!

Een team dat verantwoordelijkheid draagt

Mensen durven ons aan te spreken. Dat blijft mooi. Zo kun je zaken toelichten of extra scherp krijgen. Zoals Rita die mij tijdens de Nieuwjaarswandeling complimenteerde met de net gepresenteerde sterke lijst met kandidaten voor CDA Berkelland en zij wilde weten hoe de scouting bij CDA Berkelland in het werk gaat. Zij sloeg de spijker op de kop. Raadsleden en wethouders moeten veel weten. En er zijn zoveel dossiers en dan te bedenken dat het gaat over 44 duizend inwoners en jaaromzet van 140 miljoen euro. Rita maakt zich zorgen over het feit dat niet iedereen beseft dat complexiteit om deskundigheid vraagt. “Stonden alle kiezers hier maar bij stil.” Zij is blij dat de verenigingen en ondernemers door het Berkellandse CDA zo goed worden bediend en nu haar omgeving wat zorg nodig heeft, is zij ook tevreden met de Voormekaar-teams die de zorgtaken namens de gemeente zo uitstekend oppakken. Rita is opgevallen dat alle kernen zijn vertegenwoordigd op de lijst van het Berkellandse CDA. “Kiek dat is mooi veur alle plaatsen en ik zag ok völle jongeren, woaronder een paar dearns. Ok zee ik d’r een stuk of zesse die zo wetholder kunt word’n!”

Voorspoedig 2022

Nu mijn hond in de mand ligt, pak ik mijn laptop en begin mijn eerste nieuwjaarswoord te schrijven. Mijn zoon Joost groet me met een schorre stem en Magda belt met haar zus. Nieuwjaarsdag in huize Helmers. Snel typen, want mijn dochter Heleen en Jelle kunnen ieder moment binnen vallen voor een borrel. 2022 kan een mooi jaar worden, besef ik. Ik wens iedereen het allerbeste. De gehele fractie van het CDA Berkelland is dichtbij en blijft dossiers serieus nemen, maar de samenleving nog serieuzer. Laten we elkaar wat blijven gunnen. Dan wordt het echt mooi.

Namens het gehele team van Het Berkellandse CDA wens ik iedereen een voorspoedig 2022!

Theo Helmers, 1 januari 2022,  fractievoorzitter het Berkellandse CDA