27 november 2017

Halle Heide; een van de parels van Bronckhorst

Het is zaterdagochtend als ik het ijs van de autoruiten schaaf en op weg ga naar Halle Heide. Daar tref ik andere fractieleden van CDA Bronckhorst om in gesprek te gaan met de mensen achter het Heidehuus. Tot voor enkele jaren terug een school. Nu een multifunctioneel gebouw in een levendige buurt van Bronckhorst. In Halle Heide praten de mensen niet over krimp maar werken ze samen aan een leefbare buurt waar ik best zou kunnen wonen. We worden ontvangen door Rianne, Arnold en Robert. Zij leiden ons rond en vertellen een verhaal dat ik door wil vertellen.

Het verhaal begint met de sluiting van de basisschool en de zorg van mensen dat daarmee “de ziel” van Halle Heide zal verdwijnen. Inwoners zien kansen om dat niet te laten gebeuren en gaan  met de gemeente en de stichting DKK (Dorpshuizen en Kleine Kernen Gelderland) aan de slag. Subsidies worden gevonden en de grote verbouwing gaat beginnen. Veel vrijwilligers steken de handen uit de mouwen en plaatselijke ondernemers zorgen voor materiaal en lenen hun kennis uit.

Er is een multifunctioneel gebouw ontstaan voor de buurt. Waar mensen zich ontspannen, waar de verenigingen een plaats hebben, waar “eenpitters” kunnen werken en waar zelfs een rouwkamer is ingericht voor mensen die op hun eigen manier afscheid willen nemen van dierbaren. Teveel om op te noemen.

Rianne, Arnold en Robert vertellen bevlogen over hun Heidehuus. De zaken gaan goed. Financieel is het Heidehuus zelfredzaam. Er zijn wel vragen. De meeste kunnen wij beantwoorden maar leggen ook een verbinding met de gebiedsambtenaar die hen vast verder gaat helpen. Het bericht dat de raad van Bronckhorst heeft besloten tot vrijstelling van OZB voor organisaties als het Heidehuus valt in goede aarde.

We drinken onze koffie en praten nog wat na op welke wijze het Heidehuus kan worden ondersteund. We hebben veel geleerd deze ochtend, spreken af dat we contact houden en gaan samen op de foto. De zon schijnt inmiddels over Halle Heide als ik weer terug ga naar Drempt.

27 november 2017 | Wilko Pelgrom | lijsttrekker CDA Bronckhorst