08 oktober 2021

Jongeren in de rij voor woningen - college is passief

Ondanks goede voornemens en de beloftes van de coalitie (GBB, GL en VVD) in 2018 komt de woningbouw voor jongeren (starters) en ouderen (doorstromers) niet op gang. De ergernis en frustratie onder deze groepen neemt toe en dat is volkomen terecht! Er wordt wel gebouwd voor andere doelgroepen (b.v. Hoog Keppel) terwijl de roep in bijvoorbeeld in Hummelo (initiatieven Groeneweg-Beatrixlaan) en de daadwerkelijke bouw CPO Steenderen (voormalige basisschool de Akker) niet wordt opgepakt.

Wanneer gaat het roer nu eindelijk eens om?
De onder het vorige college opgestarte CPO traject voor jongeren is slechts in Zelhem en Hengelo tot afronding gekomen. In Vorden wordt nu eindelijk gebouwd. Buiten dit traject zijn er nauwelijks tot geen woningen voor deze jongeren en ouderen toegevoegd. Vier jaar zijn voorbijgegaan met veel te  weinig tastbaar resultaat.

Het CDA wil snelheid en antwoorden
Het wordt nu echt tijd dat het college met plannen komt en ook aandacht heeft voor voorstellen van het CDA en andere oppositiepartijen. Coalitie en college houden vooral elkaar vast en hebben weinig aandacht voor alternatieve voorstellen, wat ten koste gaat van vooral de jongeren.

Wat wil CDA Bronckhorst:

• Gronden verwerven voor nieuwbouw voor jongeren en  ouderen in alle kernen!
  • Zorgen dat regels niet belemmerend werken!
  • In de meewerkstand en meer snelheid als mensen met plannen aan het loket komen!
  • Uitbreiding van gemeentelijk personeel voor snellere afhandeling!

College wordt wakker en ga aan de slag!
​​​​​​​
De verkiezingen komen er aan. Het CDA staat klaar om werk te maken van woningbouw omdat dat kan. Maar dat betekent niet dat we daar op moeten wachten. We roepen op samen – coalitie EN oppositie - de schouders er onder te zetten om de handelingssnelheid van het college aanzienlijk te verhogen.