12 juli 2017

Voorzitter VAMC in Gelderlander: “ Ik voel me genaaid door de politiek”.

In de  raadsvergadering van juni 2017 lag een voorstel op tafel, die gericht was op het legaliseren van de crossbaan te Delden. Voormalig VAMC voorzitter Joop Wuestenenk en zijn leden werken al 18 jaar aan legalisatie en een gunstig besluit lag in het verschiet. Naar al die jaren gaf alleen CDA Bronckhorst thuis voor legalisatie.

Voor CDA Bronckhorst zijn drie redenen van belang geweest om ruimte aan VAMC te geven. Op de eerste plaats vindt het CDA dat eerdere besluitvorming en toezeggingen nagekomen moeten worden. Om die reden verbaast het het CDA dat de VVD nu zegt dat legalisatie op basis van voortschrijdend inzicht niet zou moeten kunnen, terwijl voorgangers van die fractie juist ruimte gaven.

Het CDA vindt daarnaast dat Achterhoekse tradities, waarvan de motorcross er een is, bij onze leefomgeving moeten blijven horen. Iedereen moet hier fijn kunnen wonen. Maar mensen die hier willen wonen zouden daarvoor moeten kiezen, inclusief de tradities en gewoonten van deze streek.

Tot slot vindt het CDA het belangrijk dat wij als politiek transparant en realistisch blijven, zodat de inwoners ons standpunt begrijpen. GBB heeft in eerste aanleg mediation voorgesteld om partijen in Delden bij elkaar te brengen. Nu dat niet lukt heeft GBB voorgesteld dat B&W en VAMC samen moeten proberen een nieuwe optie voor een crossbaan te vinden, wetende dat alternatieven al zijn onderzocht. Alternatieven die er NIET bleken te zijn. Dat vinden wij als CDA beschamend. Eerst een vereniging een perspectief bieden en ze dan met zo’n voorstel weer met een kluitje in het riet sturen. Voor CDA Bronckhorst telt het gezegde: “Een man een man, een woord een woord”.

Motorcross hoort bij deze streek en de streekeigen cultuur. Net zoals b.v. tent- en volksfeesten daarbij horen. CDA Bronckhorst wil dit behouden.