19 november 2018

CDA-Kamerlid Slootweg bezoekt Brummen

Hoe halen we onze klimaatdoelstellingen? Wat moeten we doen om sneller milieuwinst te realiseren? Wat zijn de goede voorbeelden en waar stokt het? Over deze vragen sprak tweede-kamerlid Evert-Jan Slootweg vrijdag 16 november met MVO Nederland, zorgorganisaties, grondstoffenproducent SUEZ, Foodservice-organisatie Albron en CDA-Brummen bij Stichting Philadelphia in Brummen.

Gastheer Philadelphia verzorgde een rondleiding en presentatie op de nieuwe, duurzame locatie aan het Radeland. Nieuwbouw biedt veel kansen voor structurele duurzame oplossingen, maar CEO Greet Prins liet zien dat dit voor Philadelphia nog maar het topje van de ijsberg is.
“Duurzaamheid begint bij gedragsverandering. Bij onze organisatie zijn evenveel mensen betrokken als er in de stad Hellevoetsluis wonen. Als die allemaal een dag geen vlees eten, bewust voedselverspilling tegengaan en andere gedragsveranderingen toepassen, maakt dat echt een verschil! En daar werken we dus aan.”

Verandering
In het door MVO Nederland georganiseerde rondetafelgesprek stonden daarna twee thema’s centraal: hoe versnellen we de impact van milieumaatregelen en wat moet landelijk anders geregeld worden om dat effect te bereiken. Aanwezigen waren het er over eens dat financiële prikkels, ontschotting en gedragsverandering daarin belangrijke sleutels zijn.
CDA-Fractievoorzitter Erwin te Bokkel schetste het dilemma: de rijksoverheid legt de uitvoering van veel (klimaat)maatregelen bij de gemeenten neer, maar beperkte financiële middelen gecombineerd met een veelheid aan taken en regels, helpen niet bij het verhogen van het tempo. Wethouder Jolanda Pierik (CDA) bevestigde dat bijvoorbeeld de oplopende kosten voor met name jeugdzorg een rem zetten op andere investeringen die je als gemeente kunt doen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Gemeenten zullen creatief moeten zijn en keuzes durven maken, waarbij niet altijd voor de goedkoopste  of door iedereen gedragen oplossing gekozen kan worden.

Raadslid Arjan van der Leest herkent als directeur van twee basisscholen en kinderopvang in Eerbeek de noodzaak van gedragsverandering. Hij ziet kansen: “Ik ben heel optimistisch over de kinderen, maar we moeten wel als ouders en samenleving het goede voorbeeld geven. Niets verspillen en geen dingen doen die slecht zijn voor het milieu, dat moet de nieuwe norm worden. Ook vloggers zouden daar rolmodellen in moeten zijn.”

Vaste prijs

SUEZ transformeert van een afvalverwerker naar een grondstoffen-leverancier en dat werkt. Maar tegelijkertijd ziet zij ook dat er bijvoorbeeld simpelweg nog niet genoeg machines zijn om kunststofgranulaat te verwerken. Albron investeert in een duurzame en diervriendelijke productie van eieren, door de ondernemer 10 jaar lang een vaste prijs voor een vaste hoeveelheid eieren te garanderen. En ook adviseert het afnemers van maaltijden en lunches hoe bewuster te bestellen, waardoor er minder verspild wordt.

Slootweg keek terug op een inspirerende bijeenkomst, waarin duidelijk werd hoe belangrijk de verbinding tussen lokale en landelijke politiek is: horen en vertellen wat er leeft en beter kan. Een kleine bouwsteen om deze wereld uiteindelijk beter door te kunnen geven aan onze kinderen.