10 maart 2022

Landelijke belangstelling voor Eerbeek-Loenen 2030

bijedenkomst CDA met provincie en

CDA Kamerlid Mustafa Amhaouch bracht op maandag 7 maart een, door de  storm Eunice, uitgesteld werkbezoek aan Eerbeek.
De CDA-gemeenteraadsfractie had hem daartoe uitgenodigd om ook landelijk de voetangels en klemmen van een grote maakindustrie midden in een dorp  inzichtelijk te maken.

Behalve de Brummense CDA fractie woonden ook Gerhard Bos, CDA fractievoorzitter in de Provincie Gelderland, José Bonenberg namens CDA Apeldoorn en Wim Blom, afgevaardigde van de Dorpsraad Eerbeek-Hall, de bijeenkomst bij. Ze werden gastvrij ontvangen in de Bibliotheek Eerbeek.

Verantwoordelijk CDA wethouder Ine van Burgsteden gaf een heldere uitleg over het project Eerbeek-Loenen 2030 en nodigde het gezelschap vervolgens uit om een wandeling te maken door het gebied rond Folding Boxboard en ’t Haagje. Er werd uitgebreid stilgestaan bij de lastige keuzes die gemaakt moeten worden voor een goede inpassing van de industrie en het daaraan gerelateerde vrachtvervoer. Daarna kwamen het nog braakliggende terrein van voormalig Machinefabriek Kersten en de verdere ontwikkeling van het centrum van Eerbeek aan de orde.

De heer Amhaouch werkt aan een initiatiefnota over de Nederlandse maakindustrie en daarin mag de papier/karton-sector zeker niet ontbreken. Hij heeft afgesproken binnenkort nog eens naar Eerbeek te komen om verschillende papierfabrieken ook van binnen te kunnen bezichtigen. Zo mogelijk samen met Kamerlid Henri Bontenbal, deskundige op het gebied van de energietransitie.