De Corona maatregelen vragen al een lange tijd veel van ons allemaal. De huidige lockdown vraagt opnieuw veel van bedrijven, verenigingen en culturele sector. Niet essentiële winkels, cultuur, horeca, contactberoepen, verenigingen, sport en onderwijs hebben het zwaar. Als lokale afdeling maken wij ons zorgen over de gevolgen. CDA Culemborg steunt daarom de recente oproep van de burgemeester om inwoners, sportverenigingen en lokale ondernemers meer duidelijkheid en perspectief te bieden.

Een groeiende groep inwoners als ook diverse overheden, veiligheidsregio's en provincies pleiten voor een andere aanpak en maatregelen. Het CDA hanteert het uitgangspunt dat maatregelen alleen zin hebben als deze draagvlak hebben onder de bevolking. Het is daarbij zoeken naar een goede balans tussen gezondheids- maatschappelijke en economische belangen. Voor het CDA is het van belang dat gemaakte afwegingen uitlegbaar zijn. Wanneer keuzes niet langer uit te leggen zijn, zakt het draagvlak voor maatregelen weg.

Datzelfde geldt voor het bieden van een lange termijn perspectief. Als we met elkaar weten waar we naar toe bewegen, is een groot deel van de samenleving bereid de maatregelen te accepteren.  Gegeven de huidige situatie dat het aantal positieve PCR tests niet langer op bijdraagt aan ziekenhuisopnames zou er ruimte moeten zijn om winkels, theater en sportvelden weer te openen. Laten we de lokale middenstand de ruimte geven om passende oplossingen te vinden om hun publiek - binnen de kaders van zorgvuldigheid - in de breedte kunnen blijven bedienen.

Waar nodig zal het CDA de komende weken initiatieven steunen zodat ondernemers weer kunnen ondernemen en verenigingen weer kunnen functioneren. Laten we, in de woorden van Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch, vooral kijken naar wat wel kan.

Lees nieuwsbericht 'Bekijk onder welke voorwaarden samenleving weer open kan'