Een vergaderruimte, ruimte om te bridgen, dansen, sporten. Het organiseren van een activiteit met de buurt of bijeenkomst over een specifiek thema. Veel bewoners en organisaties zoeken ruimte in Culemborg. Soms eenmalig, soms voor een langere tijd. Daar tegenover staat dat er in de stad veel accommodaties zijn die over ruimten beschikken die soms niet volledig benut worden of voor een groot deel van de dag leeg staan. Tot nu kwamen deze vraag en het beschikbare aanbod niet samen. Als het aan de gemeenteraad ligt komt daar snel verandering in. Het CDA heeft samen met CU en PVDA voorgesteld met een digitaal makelpunt aan de slag te gaan.

Sneller inspelen op behoefte inwoners
Met een digitaal platform kan volgens raadslid Van Zandwijk (CDA) sneller en beter worden ingespeeld op de vraag vanuit de samenleving naar ruimte om als inwoners samen wat te organiseren. Onze stad kent een enorm potentieel aan ruimten die voor maatschappelijke activiteiten beschikbaar zijn. Wat betreft het CDA kunnen deze ruimten nog veel beter worden gebruikt. Nog lang niet altijd is de beschikbare ruimte bij inwoners bekend of nog lang niet altijd weten initiatieven de weg naar deze voorzieningen te vinden. Om dit potentieel beter te gaan benutten is daarom voorgesteld te gaan werken met een digitaal makelpunt. “De gemeente Utrecht brengt al bijna tien jaar vraag en aanbod van huisvesting voor maatschappelijke activiteiten in de stad bij elkaar via een digitaal makelpunt. Het is een dienst naar inwoners maar biedt zeker ook voordelen voor de gemeente en maatschappelijke organisaties. Zo krijgt de gemeente meer zicht op de behoefte vanuit de stad aan ruimte voor bepaalde activiteiten. Ook blijkt digitale bemiddeling niet alleen de bezettingsgraad van gemeentelijke accommodaties te verhogen, maar ook die van de maatschappelijke organisaties waarmee wordt samen gewerkt. In de toekomst kan dit inzicht de gemeenteraad helpen bij het bepalen van subsidies en de keuze al of niet accommodaties af te stoten of te gaan vernieuwen.” ligt van Zandwijk toe.

Leren van andere gemeenten
Volgens het CDA is het de kunst om hier als gemeente niet zelf het wiel te gaan zitten uitvinden maar gebruik te maken van kennis en ervaringen die elders al zijn opgedaan. “Naast Utrecht werken inmiddels ook gemeenten als Arnhem, Doetinchem en Oss met een digitaal makelpunt. Uit opgedane ervaringen van deze gemeenten blijkt dat een digitaal platform een positieve bijdrage heeft op de leefbaarheid in een bepaald gebied. Een digitaal makelpunt kan helpen om bepaalde activiteiten te helpen huisvesten als ook een goed alternatief vormen voor het openhouden van buurt- en welzijnscentra. Door een betere verbinding tussen het vraag en aanbod tot stand te brengen kunnen er daarnaast ook interessante koppelingen tussen bewoners en organisaties ontstaan. Zo heeft via het makelpunt in Utrecht een lokaal Flamenco initiatief een geschikte oefenruimte in een woonzorgcentrum kunnen vinden. Als tegenprestatie verzorgen zij met enige regelmaat een optreden voor de bewoners. Een win-win voor meerdere partijen. Daar zou het ons uiteindelijk om te doen moeten zijn” aldus Van Zandwijk.

Belang elkaar fysiek te kunnen ontmoeten
Aandacht voor een beter gebruik van onze accommodaties is en blijft voor het CDA belangrijk. Dit zowel om maatschappelijke als economische redenen. De coronacrisis heeft ons duidelijk gemaakt welke rol het elkaar fysiek kunnen ontmoeten in ons dagelijks leven speelt. Als mensen hebben wij elkaar nodig, zijn wij op elkaar aangewezen. Uit recent onderzoek van Movisie blijkt dit belang nog zwaarder te wegen voor mensen in een kwetsbare positie. Ontmoetingsplekken in onze stad of dat nu de bibliotheek, het zwembad,  een wijk- of verenigingsgebouw is blijven daarom hard nodig. Ze behoren tot de sociale basisinfrastructuur van onze stad.

Belang betaalbaarheid voorzieningen
Naast het maatschappelijke belang is er ook een economisch aspect. Om deze voorzieningen op termijn betaalbaar te houden is het van belang dat beschikbare ontmoetingsruimten in onze stad ook goed worden benut en gebruikt. Het streven naar een optimaler gebruik van de beschikbare accommodaties vormt wat het CDA betreft dan ook echt de rode draad in het lokale accommodatiebeleid. Als het aan ons ligt doen we dat in de uitwerking zo effectief mogelijk, en leren wij van gemeenten die ons hier al in zijn voorgegaan.

Voorstellen genieten raadsbreed steun
Bij het vaststellen van het nieuwe accommodatiebeleid konden de voorstellen van het CDA, PVDA en CU rekenen op een unanieme meerderheid van de raad. In een reactie liet wethouder Peters weten dat het goed organiseren van een digitaal platform wel aandacht en een goede voorbereiding en afstemming met maatschappelijke partners vraagt. In komend half jaar moet duidelijk worden op welke wijze de voorstellen concreet invulling krijgen.

Meer informatie:
Lees raadsvoorstel en beleidsnotitie 'Accommodatiebeleid - Voor een levendig en leefbaar Culemborg' december 2022
Lees Motie 'Maak de stad mooier door haar te delen' met de oproep voor digitaal makelpunt
Lees Amendement 'Accommodatiebeleid' voor later besluitpunt financieel kader ivm betaalbaarheid

Lees Onderzoek Movisie
Lees algemene informatie over makelpunten in Nederland en voorbeelden Utrecht en Oss