In deze tijd kan het geen kwaad om steun en waardering uit te spreken aan alle vrijwilligers die actief zijn voor hun vereniging of sportclub. Hun inzet blijkt niet voor niets. Recent liet de voetbalvereniging Vriendenschaar al weten haar 1.000e lid te mogen verwelkomen. Veel inwoners weten echter niet dat de grootste vereniging in onze stad de hengelsportvereniging is. De Eerste Culemborgse Hengelaars Verenging (E.C.H.V.) sloot het jaar 2021 af met een record aantal van 1.701 leden. Voor CDA lijstrekker Marco van Zandwijk een reden om een eerdere gedane belofte, te weten trakteren bij een nieuwe mijlpaal in het ledenaantal, in te lossen.

Schone watergangen
De hengelsportvereniging, die al bijna 87 jaar bestaat, verdient veel waardering. Naast de sociaal maatschappelijke functie van hengelsport doet de vereniging veel werk wat ons als gemeenschap weer kosten bespaart. Zo zorgt het voor goed beheer van het (vis)water. Mede door het regelmatig schoon houden van de oevers en waterpartijen draagt het zorg voor een goede biotoop in en langs het water. Goed beheer van de visstand vormt zo een mooie combinatie met het behoud, herstel en ontwikkeling van de natuur en het milieu langs en in onze watergangen.

Vereniging om trots op te zijn
De E.C.H.V. heeft de visrechten in en rond Culemborg. Deze leveren een breed scala aan vismogelijkheden op. Denk dan aan de Culemborgse stadsgrachten, de vijvers op Ter Weijde/ Voorkoop, Vijvers bij de Plantage en Ronde Haven, De kleine Lek en alle waterpartijen in Culemborg-West. Maar ook alle A-watergangen van de voormalige polder Culemborgerwaard en water buiten onze stadsgrenzen, zoals het water rondom Fort Acquoy en de gracht van het Werk op de Diefdijk. De hengelsportvereniging, één van de grootsten in de Gelderse regio, vormt dan ook een vereniging waar de stad trots op mag zijn.

Belang vitaal verenigingsleven
“Het verenigingsleven in onze stad is van onschatbare waarde” onderstreept Van Zandwijk. Of het nu gaat om de Hengelsportvereniging, de Voetbalclub, de Corsoclub, het Havenkoor of Concordia. Stuk voor stuk vervullen deze verenigingen een sociaal maatschappelijke functie die grotendeels draait op vrijwilligers. “Hier leren jong en oud om samen op te trekken, leren jongeren omgaan met teleurstellingen, en verantwoordelijkheid te nemen. We mogen niet vergeten wat deze vrijwilligers allemaal al doen en bijdragen aan onze stad. Als gemeente die partner wil zijn van Culemborgers is het essentieel om met deze organisaties actief de samenwerking op te zoeken en te onderhouden” aldus Van Zandwijk.

Extra impuls sport- en bewegen
Naast een goede onderlinge communicatie en meer waardering pleit het CDA in zijn verkiezingsprogramma ook voor extra gerichte investeringen. Zo wil het de komende jaren extra inzetten op een positieve en inclusieve sport- en beweegcultuur in onze stad. Sport, bewegen en buitenspelen zijn geweldige middelen om stadsgenoten te ontmoeten en ook nog eens gezond bezig te zijn. Het zorgt voor verbinding tussen generaties en culturen.

Bekijk ook de website van de hengelsportvereniging

Bekijk onze visie op sport en bewegen en het daarbij horende actieplan