De forse stijging van (energie)prijzen en de huidige inflatie raakt ons momenteel allemaal. Een groeiende groep inwoners moet rond zien te komen onder, rond en net boven de armoedegrens.

Voor het CDA is het de komende winter van groot belang dat zo min mogelijk huishoudens in de problemen gaan komen door de ontstane situatie. Het wil niet gaan zitten wachten op de invoeren van landelijke regelingen. "We moeten nu lokaal doen wat nodig is om deze huishoudens met een beperkt inkomen te helpen bij het betaalbaar houden van hun energiefactuur" aldus Marco van Zandwijk.

De huidige ontwikkelingen rechtvaardigen lokaal ingrijpen. "Waar nodig moeten wij het aandurven om minimaregelingen tijdelijk te verruimen of de toegangsnorm te verlagen. En als er een moment is om verschillende initiatieven op het gebied van armoedebestrijding met elkaar te verbinden en onderlinge samenwerking te versterken is dat nu."

Het CDA heeft bepaalde verbetervoorstellen op het oog. Om te toetsen of deze op korte termijn haalbaar zijn en helpen om te voorkomen dat huishoudens in de financiële problemen raken heeft het samen met de PVDA, GroenLinks en D66 vragen gesteld aan het college.

De beantwoording moet ons gaan helpen geld vrij te maken in de begroting voor komend jaar. De wethouder heeft laten weten deze voorstellen mee te zullen nemen in een totaalpakket aan maatregelen en is bereid over de voorstellen met de fracties in gesprek te gaan.

Lees hier de gestelde vragen 'verbetervoorstellen voor tegengaan lokale armoede 2022-2023'  aan het college.

Update 16 oktober 2022:
Het CDA heeft 12 oktober een reactie op zijn vragen mbt verbetervoorstellen van het college ontvangen. Deze is hier te downloaden.
Op dezelfde dag is ook de door de gemeenteraad gevraagde aanvullende informatienotitie over armoedebeleid ontvangen.
Onderliggende stukken tav beleid zijn op raadsinformatiesysteem terug te vinden.

Lees hier ons actuele standpunt voor aanpak Energiearmoede