Deze maand stelt de gemeenteraad de prijsgrenzen vast voor sociale koop- en huurwoningen in onze stad. Door deze prijzen vast te stellen moet duidelijk worden wat wij met elkaar verstaan onder betaalbare woningbouw. Het CDA ziet graag dat de gemeente meer regie gaat nemen om betaalbare woningen te realiseren en te behouden. In de commissie vergadering van 3 februari heeft het CDA aangegeven dat als dat niet meer via nieuw te bouwen koopwoningen kan, de gemeente extra moet gaan inzetten op de realisatie van sociale huurwoningen en het bevorderen van doorstroming binnen de bestaande voorraad. De wethouder deed de toezegging om ook voor huurwoningen te gaan kijken naar maatregelen die de bereikbaarheid en betaalbaarheid van deze woningen moeten gaan vergroten.

Vaststellen Prijsgrenzen woningbouw
Ons raadslid Marco van Zandwijk was in de commissievergadering duidelijk. "Er blijft na het lezen van alle stukken maar één vraag over. We hebben het hier over papieren grenzen. Wanneer gaan wij er nu eens echt werk van maken om op een andere manier betaalbare woonruimte in onze stad te realiseren? Hoe pijnlijk is het als je als woningzoekende op zoek bent naar een betaalbare woonruimte in je eigen stad, en dan een mail krijgt om je in te schrijven voor nieuw te bouwen woningen in Parijsch met woonprijzen tussen de € 700.000,- en € 900.000,- ton? Hoe wrang is dat dan als je als alleenstaande met je bovenmodale inkomen maar maximaal een hypotheek van 250.000,- kunt krijgen."

Oplopend tekort betaalbare woonruimte
Aanpassing van de prijsgrenzen die wij als gemeente hanteren is noodzakelijk. We zitten midden in een wooncrises. Dat maakt dat het belangrijk is dat de prijzen die worden gebruikt bij het maken van bouwplannen aansluiten de praktijk. Wie naar die praktijk kijkt ziet dat er te weinig sociale huurwoningen zijn. Nodig is dat dit tekort niet verder op gaat lopen. Om daarvoor te zorgen zullen wij bij te maken plannen vooraf o.a. duidelijker een onderscheid moeten aanbrengen in het aandeel sociale koop en sociale huur. Ook zullen we als gemeente zelf actiever op zoek moeten gaan naar te ontwikkelen locaties.

Meer aandacht voor sociale huur
Door het onderscheid in koop en huur te benadrukken wil het CDA voorkomen dat plannen voor betaalbare woonruimte in onze stad zich, zoals nu bij de woonwijk Parijsch, enkelzijdig blijft richten op sociale koop (woningen met koopprijs tot EURO 215.000,-). Voor veel mensen is sociale koop in de huidige markt geen optie. Om voor deze groep mensen toch in een betaalbare woonruimte te kunnen voorzien zal de gemeente een tandje bij moeten zetten om sociale huurwoningen (woningen met huurprijs tot EURO 763,-) te realiseren. Voor de realisatie van deze sociale huurwoningen ligt het voor het CDA voor de hand dat de gemeente hierin samen optrekt met de woningbouwcorporatie KleurrijkWonen. De natuurlijke partner voor sociale woningbouw in de stad. Afgelopen najaar was al duidelijk geworden dat KleurrijkWonen in de afgelopen jaren niet heeft kunnen voldoen aan gemaakte prestatieafspraken. Dit omdat het simpelweg zou ontbreken aan locaties om te gaan bouwen.  Voor het CDA staan deze vraagstukken niet op zichzelf. De gemeente mag, als het aan het CDA ligt, meer regie gaan tonen om ook haar deel van de afspraken na te komen.

Groeiend aantal inwoners voor behoud voorzieningen
Wonen is een belangrijk thema voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ook voor het CDA heeft het realiseren van woningen een grote prioriteit. Het CDA kiest daarbij voor een stad die niet stil mag komen te staan in haar ontwikkeling.  Een verdere groei in het aantal inwoners is volgens ons nodig om het voorzieningenniveau, de identiteit van onze stad en daarmee de leefbaarheid naar de toekomst toe op peil te houden en te versterken. Om de uitdagingen op het gebied van de woningbouw voortvarend aan te pakken heeft het CDA een duidelijke visie. Deze is verwerkt in een 10-punten plan. Met deze 10 punten wil het de komende raadsperiode aan de slag.

Lees hier een puntsgewijze toelichting op het 10 punten plan voor de woningbouwopgave van het CDA Culemborg.

Download 'Raadsvoorstel met prijsgrenzen'. De bedoelde raadsvergadering is hier terug te kijken.

Meer lezen over onze standpunten rondom wonen en het behouden van onze voorzieningen? Bekijk ons verkiezingsprogramma.