13 juli 2018

CDA omarmt aanbevelingen leerlingen Lek & Linge

Het CDA Culemborg vindt het belangrijk dat alle jongeren, dus ook jongeren in armoede, mee kunnen doen aan activiteiten in de stad. Het CDA is dan ook zeer te spreken over de uitkomsten van de projectweek van het VMBO Lek en Linge over het Armoede beleid in onze gemeente.

Concrete aanbevelingen
Het project heeft een schat aan concrete ideeën opgeleverd. De VMBO leerlingen kwamen met zeven bruikbare aanbevelingen. Zo doen de leerlingen o.a. suggesties voor een 'sportbank' en 'sportactiviteiten'. De zogenaamde sportbank (een inzamelpunt voor sportartikelen, zoals kleding en sportattributen) moet kinderen met weinig geld kunnen laten meedoen aan een sport. De aanbevelingen laten voor het CDA zien dat ook de Culemborgse jeugd in sport een middel ziet om armoede onder kinderen aan te pakken. De aangedragen ideeën zullen worden meegenomen bij het stadsgesprek over ‘Opgroeien en rondkomen’ dat zal plaatsvinden op 24 september 2018.  Het CDA Culemborg ziet graag dat de aanbevelingen samen met jongeren een invulling krijgen.

Projectweek over Armoede
De leerlingen van het Lek & Linge kregen in de week van 25 t/m 30 juni een heel programma rondom het thema Armoede, één van de thema’s in het kader van Culemborg 700 jaar. Tijdens deze projectweek deden de leerlingen onderzoek, namen zij interviews af en gingen zij op excursies. Een groep leerlingen ging op excursie naar de Voedselbank en de Kringloopwinkel in Leerdam, de andere groep bleef in Culemborg en bezocht de Voedselgroep en het nieuwe Jongerencentrum van Elk Welzijn. Ook veel Culemborgse organisaties leverden een bijdrage  om de week mogelijk te maken: Schuldhulpmaatjes, de Voedselgroep, ELK Welzijn, Stichting Leergeld en Stichting Elisabeth Weeshuis.

Stadsgesprek ‘Opgroeien en rondkomen’
Op 24 september 2018 vindt in het kader van Culemborg 700 een stadsgesprek plaats over ‘Opgroeien en rondkomen’. Inwoners die willen meedenken over dit onderwerp of ideeën hebben over de uitvoering van de 7 aanbevelingen zijn van harte welkom.

Locatie:  Stadhuis, Oude Vismarkt 4 in Culemborg, van 19.30 uur tot 22.00 uur.

Lees ook het nieuwsbericht in de Culemborgse Courant https://culemborgsecourant.nl/lokaal/leerlingen-doen-aanbevelingen-om-kinderen-armoede-beter-te-betrekken-466779