De gemeente Culemborg gaat werken aan een integraal sport en beweegbeleid. De CDA fractie deed hiertoe samen met de fracties van de CU, PVDA, VVD en PVDD een oproep bij de begrotingsbehandeling voor 2023. “Zonder activerend beleid kunnen wij lokale ambities op gebied van preventie en gezondheid nooit gerealiseerd krijgen. Het huidige sportakkoord is daarvoor te vrijblijvend. Nodig is dat wij met alle sport en beweegaanbieders toe werken naar een gezamenlijke visie en meerjarig beleid’ aldus fractievoorzitter Marco van Zandwijk. Het voorstel kon op unanieme steun van de gemeenteraad rekenen. Dit omdat de voorstellen passen binnen de ambities van het bestuursakkoord en aandacht vragen voor de vele concrete initiatieven op gebied sport en bewegen.

Groeiend aantal niet-sporters
De aandacht voor het belang van bewegen en sporten groeit, zowel nationaal als lokaal. In 2018 werd in het Nationale Preventieakkoord afgesproken dat in 2040 zeker 75 procent van de Nederlanders voldoende moeten bewegen. De meeste mensen zijn er wel van overtuigd dat bewegen gezond is en bijdraagt aan een goede levensstijl. Dit is nog niet terug te zien in de cijfers. Landelijk beweegt de helft van de bevolking nog onvoldoende. Onder jongeren ligt dat aandeel nog hoger. Volgens diezelfde cijfers is het aandeel niet‐sporters in Culemborg daarbij de laatste jaren gegroeid met 5%.

Gemeente is aan zet
“Onze gemeente is de laatste jaren erg terughoudend geweest een rol te pakken op gebied van Sport en bewegen. We verwachten veel van de verenigingen zelf. Misschien wel te veel. Gevolg is dat er nu vooral veel kleinschalige initiatieven zijn, die allemaal worden opgepakt door vrijwilligers.” Van Zandwijk ziet graag dat de gemeente meer regie pakt en zorgt voor de nodige verbinding en samenhang tussen deze initiatieven.“ Zo willen wij het contact tussen de sport- en beweegsector met werkgevers, welzijn, zorg, onderwijs en de cultuursector versterken. Ook kan de samenhang met andere beleidsterreinen worden vergroot.”

“Gezondheid is een bijzonder goed. En voor veel Culemborgers belangrijk. Je kunt het maar één keer kwijt raken. Om de zorg naar de toekomst toe betaalbaar te houden zijn extra investeringen in sport en bewegen dan ook goed te verantwoorden” licht van Zandwijk toe. “Schattingen tonen aan dat de maatschappelijke opbrengsten 2,70 keer zo hoog zijn als de kosten. Het komt er op neer dat elke euro die we in sport en bewegen investeren zich dubbel en dwars laat terug verdienen. Om die opbrengst te gaan halen is er wel een duidelijke visie, een bovenliggend plan en meerjarig beleid op gebied sport en bewegen in Culemborg nodig.

Oproep tot meer activerend beleid
Om meer Culemborgers met plezier te laten bewegen en sporten in onze stad is een meer activerend beleid nodig. Culemborg heeft daarvoor reeds een geweldige infrastructuur met vele sportverenigingen en sportaanbieders om Culemborg verder in beweging te brengen en houden. Bepaalde groepen zullen daarbij volgens van Zandwijk extra aandacht nodig hebben. Groepen die nu nog moeilijk bereikbaar zijn. Denk aan kwetsbare ouderen, mensen die leven in armoede, mensen met een beperking, nieuwkomers en mensen met GGZ-problematiek. Door een koppeling met andere beleidsterreinen te maken denkt hij dat daar nog veel winst is te halen. “Het recente ‘Feel Alive Event’ heeft laten zien wat er kan gebeuren als partijen hierin samen optrekken.”

De bij de begroting aangenomen motie is hier te downloaden:
> Naar een integraal sport en beweegbeleid (bestuurlijkeinformatie.nl)

Meer lezen over het in 2020 gesloten sportakkoord:
Sportplatform - Sport in Culemborg

In aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen stelde het CDA Culemborg zelf al een actieplan Sport en Bewegen op.
Deze is te lezen op de website van de Lokale afdeling.
> Visie CDA Culemborg op sport en bewegen