De discussie over het reduceren van stikstof haalt al langere tijd het nieuws. De lokale CDA fractie ziet graag dat ook Culemborg hier haar rol in pakt. In Europa, Nederland, Gelderland, maar ook in Rivierenland en Culemborg moeten wij er niet om heen willen draaien. Als we samen werk willen maken van een stad die toekomstbestendig is hoort daar voor wat betreft het CDA ook een toekomstbestendig buitengebied bij. Om dit te bereiken zullen wij bijtijds het gesprek aan moeten gaan met de veehouders die de groene longen van onze stad in beheer hebben.

Ons groene buitengebied is op dit moment grotendeels in beheer van een kleine 10-15 boeren (veehouders en landbouwers). De gepresenteerde stikstofplannen van het kabinet nemen veel onzekerheden voor deze agrarische ondernemers mee en daarmee onzekerheden voor de toekomst van ons buitengebied. De actuele problematiek en frustratie onder veel agrarische ondernemers naar de Rijksoverheid vraagt wat betreft het CDA dat we op een open manier naar het onderwerp moeten kijken. Dit samen met onze lokale ondernemers en beheerders van ons buitengebied.

Voor het CDA is het daarom van belang dat we ook in Culemborg met de Culemborgse boeren in gesprek gaan. Juist nu kunnen wij ons verdiepen in de vraagstukken die er spelen bij de ondernemers die het buitengebied in beheer hebben. In dat gesprek zou het moeten gaan over de toekomst van het buitengebied. Over het toekomstperspectief van deze ondernemers. Onder welke voorwaarden en condities zou extensivering mogelijk kunnen zijn? Op welke wijze kunnen ondernemers de komende 5 tot 15 jaar een bijdrage leveren aan de provinciale opgave tot reductie?

Op basis van gesprekken met enkele agrarische ondernemers uit de stad heeft het CDA input opgehaald over de gepresenteerde stikstofplannen van het kabinet en een motie 'Samen haalbare plannen maken voor stikstofreductie' opgesteld. Ook al is het Culemborgse aandeel in de benodigde provinciale stikstofreductie beperkt, als kleine stedelijke CDA fractie zijn wij van mening dat ook de Culemborgse boeren gehoord dienen te worden.

Voor de provinciale doorvertaling hebben wij de opgehaalde input middels een brief onder de aandacht gebracht van onze statenleden en gedeputeerde Peter Drenth. Besluitvorming over de motie zal plaatsvinden op de laatste raadsvergadering voor de zomer. Naast het opstarten van het gesprek wil de lokale CDA fractie met de motie bij de provincie ook een signaal afgeven dat onteigening nooit het startpunt van het gesprek zou mogen zijn. Juist op een belangrijk dossier als stikstof dienen wij uit te dragen dat we een verantwoordelijkheid hebben voor elkaar en dus ook voor de boeren. Het vraagt ons om Samen aan de slag  -bij het CDA noemen we dat ‘Zij aan Zij’-  in de praktijk te brengen.

Lokaal spreekt de CDA fractie regelmatig met agrarische ondernemers uit Culemborg. Mocht jij een boer zijn of kennen waar dit nog niet het geval is dan mag deze contact opnemen met Marco van Zandwijk (bel of app mobiel 06> 4791 6249), Gert Jan Koolen of Jeanique Brus.

Aanvulling 27 juni:
Van de statenfractie hebben wij via statenlid Vliegenthart-Goedhart vrij snel een inhoudelijke reactie op ons schrijven ontvangen. Daarin veel herkenning. Ook de provinciale CDA fractie is tegen gedwongen onteigening en het zoeken naar mogelijkheden voor extenisivering. Het wijst ons op de Gelderse toekomstvisie agrarische sector die door CDA statenleden is opgesteld. Veel boeren staan op punt van stoppen, waardoor de afbouw wel eens heel snel zou kunnen gaan als we niet oppassen. In Gelderland gaat het dan om jaarlijks 200- 300 bedrijven.  De statenfractie onderstreept dat de tijd van niets doen voorbij is en verwijst daarbij naar onze kernwaarden zoals rentmeesterschap en solidariteit. Ook is er op 25 juni op de Gelderse ALV door de Gelderse CDA leden een resolutie aangenomen die naadloos aansluit bij onze lokale motie en brief aan de provincie. Het zou mooi zijn als deze Gelderse resolutie een opstap is voor een landelijke aanpak en bredere steun onder andere politieke partijen.

Meer informatie:
- Motie 'Samen haalbare plannen maken voor stikstofreductie'
- Brief aan CDA statenleden en CDA gedeputeerde Gelderland
- Gelderse toekomstvisie agrarische sector  (CDA Gelderland 2021)
- Nieuwsbericht 'Aanpak Gelderland als voorbeeld voor Nederland' (CDA Gelderland 27 juni)
- Nieuwsbericht 'Provincie bied perspectief aan de boeren' (Culemborgse Courant 24 juni)
- Nieuwsbericht 'Stikstofplannen Rijk bedreiging Gelderse Aanpak' (CDA Gelderland 11 juni)