Goed onderwijs is een belangrijk thema in het deze week gepresenteerde coalitieakkoord van het kabinet. Goed onderwijs vraagt ook om kwalitatief goede gebouwen. Een deel van de Culemborgse onderwijsgebouwen nadert het einde van zijn levensduur en is aan vervanging toe. Het CDA Culemborg zoekt daarom naar mogelijkheden dit onderwerp hoger op de agenda te krijgen. Het deed daartoe een oproep in de gemeenteraad begin december tijdens de behandeling van het proces dat moet leiden tot een omgevingsvisie voor Culemborg.

De noodzaak voor vernieuwing van de huisvesting gaat in het bijzonder op voor de hoofdvestiging van het Koningin Wilhelmina College (KWC) aan de Beethovenlaan. Het gebouw stamt uit 1969 en is daarmee inmiddels ruim 52 jaar oud. Behalve dat het gebouw aan de Beethovenlaan niet duurzaam is, blijkt het functioneel ook niet langer geschikt voor de door KWC noodzakelijk geachte onderwijskundige ontwikkelingen. Wat betreft de omvang zijn de gebouwen eigenlijk te groot en daarmee in de exploitatie te duur. Dit staat allemaal te lezen in de vorig jaar ontvangen informatienotitie. Een vergelijkbare opgave ligt er voor de sporthal Interweij. De CDA fractie heeft er voor gepleit dat er bij het opstellen van de omgevingsvisie rekening moet worden gehouden met dit soort ruimtelijke vraagstukken.

De keuzes die wij met de omgevingsvisie gaan maken, zeggen iets over de manier waarop wij als stad kijken naar de toekomst op het gebied van wonen, werken, verkeer, bedrijvigheid, recreatie, natuur en voorzieningen. Sport en onderwijs mogen daarin wat betreft het CDA niet ontbreken. “Als je weet dat je als gemeenteraad in de komende raadsperiode een besluit zal moeten nemen rondom de vervangende nieuwbouw en-of renovatie van de huidige KWC locatie dan moet je nu ook de locatie vraag durven te stellen. Ligt het KWC dan wel op de meest logische plek? Investeringen van deze omvang doe je daarbij maar ééns in de vijftig jaar. Dat maakt het van belang dit goed en wel overwogen te doen. De omgevingsvisie is dan bij uitstek geschikt om over dit soort vraagstukken na te denken.” Een door het CDA samen met D66 ingediende motie kon op unanieme steun rekenen.

De opgave rondom een nieuw onderwijsgebouw voor het KWC is fors. Het gaat om een onderwijsvoorziening van 10.000 m2 en vier gymzalen welke ten minste 1.300 leerlingen moet kunnen huisvesten. Als antwoord op de locatie-vraag voor het KWC heeft het CDA ook al concrete ideeën. Het ziet graag in samenspraak met betrokkenen en omwonenden  onderzocht of het KWC kan worden meegenomen binnen de herontwikkeling van de stationsomgeving. Het gebied van de huidige KWC locatie, ruim drie hectare groot, zou daarmee op termijn beschikbaar kunnen komen voor de woonopgave aan de oostzijde van onze stad.

“Met de herhuisvesting van het KWC in de spoorzone kunnen wij
ruimtelijke vraagstukken in samenhang oplossen”

Met een eventuele herhuisvesting van het KWC denkt de CDA fractie tegelijkertijd ook een aantal andere ruimtelijke vraagstukken in samenhang aan te kunnen pakken.
Denk dan aan oplossingen voor;
- de behoefte aan programma en publieke voorzieningen in de spoorzone
- de behoefte aan wisselcapaciteit in parkeren in en rond de spoorzone
- behoud van regionale positie van ons onderwijs (verbeteren bereikbaarheid)
- aanpak van het verkeersknelpunt Beethovenlaan (verleggen schoolgaand fietsverkeer)