Deze week bracht de CDA fractie een werkbezoek aan het nieuwe onderkomen van de Dierenambulance aan de Parallelweg Oost. De dierenambulance is voor wat betreft het CDA een goed voorbeeld dat het anders kan. Een organisatie die door een grote inzet van vrijwilligers en giften vanuit de gemeenschap, zonder inmenging van de overheid, waarde toevoegt in het leven van mens en dier. Het is een voorbeeld van een coöperatieve samenleving en zo ziet het CDA het graag.

“Het is ongekend op welke manier deze organisatie op een professionele manier werk maakt van dierenwelzijn in onze regio.”

We spraken met Gerrit de Boom en Paula Huijskes over de hulpverlening aan dieren, biodiversiteit, het belang van vrijwilligerswerk en het voeren van de dialoog, het werkgebied, de nieuwe huisvesting en hun toekomstplannen.  Met zo’n 7.200 ritten per jaar bieden zij met een groot team van onbetaalde vrijwilligers dag en nacht eerste hulp aan zieke en gewonde dieren in onze regio. Naast de gemeente Culemborg hebben ook Vijfheerenlanden, Gorinchem, Molenlanden en Hardinxveld-Giessendam overeenkomsten lopen met deze maatschappelijke en zelfstandige organisatie.  Samenwerking en kennis van zaken vormen er de basis.

Deze zomer bestaat de organisatie 25 jaar. Coöperaties en organisaties als de dierenambulance verdienen wat betreft het CDA alle steun. Dit omdat ze inspelen op een maatschappelijke behoefte, de lokale situatie goed kennen, zelf verantwoordelijkheid nemen en niet afhankelijk willen zijn van overheidsubsidies. Daarmee vormen ze een goed voorbeeld van ons uitgangspunt ‘minder overheid en meer samenleving’.

Het zelf organiserend vermogen van deze stichting is groot. En dat in een gebied waar zo’n 190.000 inwoners wonen. Tijdens ons werkbezoek op het nieuwe onderkomen in opbouw, zien wij onze vier speerpunten (CDA kernwaarden) in deze stichting terug.

1. Zorgzaam (solidariteit): omzien naar elkaar, samen met 60 vrijwilligers de schouders er onder 24 uur per dag oproepbaar, oog voor mensen met afstand tot arbeidsmarkt
2. Duurzaam (rentmeesterschap); zorg voor mens en dier, goed voorbeeld groen en maatschappelijk verantwoord ondernemen
3. Ondernemend (gespreide verantwoordelijkheid); vervullen maatschappelijke taak, resultaatgerichte verantwoording op basis vergoeding per inwoner met weinig overheidsbemoeienis
4. Spaarzaam (rechtvaardigheid): inzet voor een dierwaardig welzijn dit vanuit een effectief kostenbewustzijn en met oog voor mensen.

Het werk van de stichting reikt daarmee veel verder dan de hulpverlening voor dieren in nood. Waar nodig assisteren zij op vlak dierenwelzijn, educatie of andere hulpverleners zoals de politie, brandweer of sociale dienstverlening. Wij nemen deze kennis graag mee in ons raadswerk voor de komende raadsperiode.

Meer weten over deze organisatie of zelf aan de slag als vrijwilliger bij de dierenambulance?
Kijk dan hier op website van de dierenambulance.