Het is oorlog in Europa. In een week tijd zijn al 660.000 Oekraïense burgers op de vlucht geslagen. Het UNHCR vreest voor de grootste vluchtelingencrisis van deze eeuw in Europa. Oekraïners zijn Europeanen. Opvang in de regio betekent dan ook dat we als Europa en Nederland zelf deze mensen gaan helpen. Samen kunnen we dat!

Nederland
Nederland biedt nu al noodhulp, medische hulp en humanitaire steun aan de mensen in Oekraïne, maar we moeten ons ook voorbereiden op de komst van een nog onbekend aantal Oekraïense vluchtelingen naar ons land. De CDA tweede kamer fractie heeft het kabinet zojuist opgeroepen snel met een noodplan te komen om de hulp en opvang in goede banen te leiden.

Culemborg
Culemborg wenst waar nodig ook extra bij te dragen. Afgelopen weekend besloten alle fracties en het college al unaniem om voor iedere Culemborger één euro te doneren aan Giro 999. Daarmee kunnen diverse vluchtelingenorganisaties hulp en ondersteuning bieden aan Oekraïense vluchtelingen die hun thuis hebben moeten verlaten. De CDA fractie ziet daarnaast veel initiatieven vanuit de samenleving ontstaan. Van stadsgebed tot opvang en hulp. Hulp aan Oekraïners om dit snel en goed te organiseren. De gemeente inventariseert momenteel wat er kan en nodig is.

We doen dit samen. Zij aan Zij. Samen kunnen we dat!

Lees hier de plannen van de Tweede Kamer fractie voor #heelNederlandhelpt

Lees hier het persbericht van de Gemeente Culemborg