Afgelopen week verscheen er een artikel over het feit dat de hulp van gemeenten voor slachtoffers van de toeslagaffaire traag op gang komt. Om ook als gemeente Culemborg proactief op zoek te gaan naar gezinnen die door de toeslagenaffaire gedupeerd zijn, lag er afgelopen  week in de gemeenteraad een voorstel voor. Een motie die oproept deze gezinnen waar nodig extra te ondersteunen.

CDA Culemborg blij met aandacht voor gedupeerden kinderopvangtoeslagenaffaire
Het CDA Culemborg is blij met de aandacht voor deze doelgroep, maar weet dat het college al het nodige doet om deze doelgroep te bereiken. Een extra motie is voor het CDA op dit moment dan ook overbodig. Wethouder Stolwijk gaf in de raadsvergadering van 7 december jl. aan dat in Culemborg 9 gezinnen zijn die de dupe zijn van de kinderopvangtoeslagaffaire, waarvan 1 gezin in beeld is. Aangezien de belastingdienst de namen van gedupeerden niet mag doorgeven in verband met de privacywet zijn de andere 8 gezinnen bij de gemeente niet bekend. Wel heeft het college bij netwerkpartners in de stad navraag gedaan of deze 8 gezinnen bekend zijn. Daarvan is niet bekend of deze 8 gezinnen momenteel ook daadwerkelijk in een financieel lastige situatie zitten. Niet alleen voor de gedupeerden van deze toeslagenaffaire, maar voor alle Culemborgers is het van belang dat geldproblemen worden voorkomen en als er wel geldproblemen zijn mensen worden geholpen. Hiervoor is in de stad op alle manieren hulp en ondersteuning aanwezig en uiteraard geldt dit ook voor deze groep. Het CDA ziet niet in wat een extra motie hierin op dit moment kan betekenen. Wat mogelijk is is reeds geregeld of door de wethouder toegezegd.

CDA Kamerlid aanjager kinderopvangtoeslagaffaire
Het CDA kamerlid Pieter Omtzigt is een van de aanjagers van de kinderopvangtoeslagaffaire en maakt zich al lang hard voor deze groep. Hij geeft aan "De gedupeerden zijn jarenlang in alle systemen aangemerkt als fraudeur, maar nu ze geholpen moeten worden zijn er privacyregels." Het kabinet was van plan om dit jaar 235 miljoen aan de ouders te compenseren maar dat lukt niet. 18 miljoen komt dit jaar bij de ouders terecht, de rest moet wachten tot volgend jaar. Er wordt door de belastingdienst hard gewerkt om de gedupeerden zo snel mogelijk te compenseren en ook de vereniging van Nederlandse gemeenten die de belangen van gemeenten behartigd kaartte het probleem van de gegevensdeling aan bij de gemeente. Het lijkt erop dat er een oplossing komt, zodat gemeenten gedupeerden zelf kunnen bellen en waar nodig kunnen ondersteunen.

Bent of kent u een van de gedupeerde ouders in de kinderopvangtoerslagenaffaire en heeft u geldzorgen?
Mocht u dit lezen en een van de 8 gezinnen zijn of kennen meldt u bij één van onderstaande organisaties.
Waar nodig kunt u worden ondersteund en geholpen bij de gevolgen van deze affaire.

Formulierenbrigade: Alles over regelingen en voorzieningen
[email protected]  06-31632673

Schuldhulpmaatje: Hulp van een getrainde vrijwilliger

Sociaal Wijkteam: Hulp en steun op allerlei gebieden