29 november 2017

Overlijden oud-CDA raadslid Ad van Haarlem

Met het overlijden van Ad van Haarlem, verliest Culemborg een markant inwoner. De lokale afdeling is de laatste week door meerdere mensen aangesproken over het overlijden van oud CDA-raadslid. Ons medeleven gaat in eerste instantie uit naar de nabestaanden. In het totaal maakte Ad van Haarlem zes raadsperiodes onderdeel uit van de gemeenteraad. Een korte terugblik als dank voor zijn jarenlange inspanningen voor onze stad is dan ook meer dan gepast.

Ad van Haarlem was raadslid voor het CDA sinds 1975. Als raadslid inspireerde hij inwoners actief te worden voor hun stad. In 1986 wilde hij samen met Gerard Lelieveld plaats maken voor de jonge garde bestaande uit Jan Bult, Liesbeth Bindels, Bert Blommers en Jos van Zutphen. Als gevolg van succesvolle verkiezingen haalde het CDA tot ieders verassing zeven zetels. Daarmee bleef Ad van Haarlem samen met Aetze Boersma en CDA wethouder Jan Koedam (welke dit voorjaar overleed) zijn werk in de gemeenteraad voortzetten. Ad van Haarlem fungeerde eind jaren tachtig als de (financiële) nestor van de fractie. Met zijn ervaring en politiek historisch besef steunde hij de nieuwe leden met raad en daad.

Ook in de periode 1990-1994 maakte Ad van Haarlem deel uit van de CDA fractie die toen uit zes leden bestond. Toenmalig CDA-raadslid Jos van Zutphen omschrijft Van Haarlem als collegiale fractiegenoot. “Als fractievoorzitter heb ik Ad van Haarlem als een zeer loyaal persoon ervaren. Ad zocht altijd naar verbinding, zowel binnen de fractie, als daar buiten. Met nagenoeg iedereen in de gemeenteraad had hij een goede relatie. Zijn mening werd mede daarom van links tot rechts gerespecteerd. Hij deed zijn werk veelal onopvallend, maar voor de insiders was zijn inbreng wel zichtbaar en voor de uitkomst vaak onmisbaar”, aldus van Zutphen.

In totaal heeft Ad van Haarlem dus ruim twintig jaar (zes raadsperiodes!) deel uitgemaakt van de gemeenteraad. Dit aantal is daarna door niemand geëvenaard. Wie nu terug kijkt zal zich realiseren wat voor inspanning dit eigenlijk moet zijn geweest. Dat het raadswerk tijd, inzet en commitment vraagt is van alle tijden. Elke partij heeft daarbij zijn ‘dragers’; publieke personen die goed in staat zijn het contact te onderhouden met zijn inwoners. Ad van Haarlem, voormalig raadslid voor het CDA Culemborg, behoorde tot die categorie.

Ad van Haarlem was de laatste jaren zeer actief binnen de historische vereniging van Culemborg. Zie ook de website van het Genootschap A.W.K. Voet van Oudheusden.