Goed nieuws. Culemborg kan rekenen op miljoenensteun vanuit de Rijksoverheid en de provincie Gelderland voor de bouw van woningen in het stationsgebied. De bijdrage van tien miljoen euro moet het mogelijk maken om de woonopgave in onze stad binnen nu en tien jaar een impuls te geven. Zonder deze subsidie zouden deze plannen niet haalbaar zijn.

Het CDA is positief over de ontvangen subsidie. Het geeft invulling aan de wens van de gemeenteraad om meer aandacht te hebben voor de positie van starters en één- en twee persoons huishoudens. De groep waarvan bekend is er problemen zijn bij het vinden van een passende woonruimte in onze stad. Wel wil het CDA er voor waken de suggestie te wekken dat wij er nu al helemaal zijn. Voor de gewenste ontwikkeling kunnen wij niet voorbij gaan aan het belang van de zittende ondernemers. Onze stad heeft veel aan hen te danken. "Of alle plannen daadwerkelijk haalbaar zijn zal dan ook mede afhangen of wij als gemeente in staat zijn voor deze bedrijven bijtijds een passende oplossing te bieden", aldus Marco van Zandwijk van het CDA.

Daarnaast wil het CDA voor een goede ontwikkeling van dit gebied ook verder kijken dan alleen (betaalbare) woningbouw. Zo heeft het CDA in een recente raadsvergadering laten weten kansen te zien voor de herhuisvesting van het KWC nabij het station. Op die manier kan de transformatie van de stationsomgeving ook een aanjaagfunctie vormen voor te ontwikkelen locaties elders in de stad.

Duidelijkheid over de subsidie, die onderdeel uitmaakt van de landelijke woningbouwimpuls, komt op het juiste moment. Zoals het er nu uit ziet gaat de gemeenteraad op 20 januari (commissie) en 3 februari (gemeenteraad) in gesprek over de vast te stellen visie voor de stationsomgeving. Tijdens deze vergaderingen zal moeten blijken of de gemeenteraad al in deze collegeperiode deze visie wenst vast te stellen.

Lees ook ons eerder verschenen standpunt over herontwikkeling van de stationsomgeving > CDA: benut kans die herontwikkeling stationsomgeving biedt

Foto: gemeente Culemborg