De lokale CDA fractie is zeer verheugd dat het college komend half jaar gaat werken aan een samenhangend plan van aanpak voor preventie, sport en gezond en actief leven. Dit sluit naadloos aan op de oproep van het CDA in de gemeenteraad om toe te werken  ‘naar een samenhangend sport- en beweegbeleid’. Verschillende ontwikkelingen vragen van de gemeente om hier mee aan de slag te gaan en heldere afspraken te maken. Mooi dat dit zo voortvarend wordt opgepakt” aldus CDA fractievoorzitter Van Zandwijk.

“Gezondheid is een bijzonder goed. En voor veel Culemborgers belangrijk. Je kunt het maar één keer kwijt raken. Om de zorg naar de toekomst toe betaalbaar te houden is het van groot belang in samenhang naar sport, bewegen en preventie te gaan kijken” licht van Zandwijk toe. Eerder liet de CDA voorman al weten dat zijn fractie bereid is extra te investeren in sport en bewegen. “Schattingen tonen aan dat het investeren in sport en bewegen loont. De maatschappelijke opbrengsten blijken 2,70 keer zo hoog te zijn als de kosten. Dit komt er op neer dat elke euro die we in sport en bewegen investeren zich dubbel en dwars laat terug verdienen. Om die opbrengst te gaan halen is er wel een duidelijke visie, een bovenliggend plan en meerjarig beleid nodig.” Door in de uitwerking de verbreding op te zoeken naar preventie en gezondheid kan de gemeente gebruik maken van door de Rijksoverheid beschikbaar gestelde middelen. “Een goed uitgewerkt plan kan de sociale basis van onze stad versterken. Dit op zo’n manier dat alle inwoners van Culemborg gezond en gelukkig kunnen deelnemen aan de samenleving.”

Bedoeling is dat de plannen samen met alle partners in de stad op het gebied van welzijn, sport, zorg en onderwijs tot stand komen. In maart april vinden er gerichte thema-sessies plaats en voor de zomervakantie worden ook inwoners betrokken. Dit om uiteindelijk eind september een plan gereed te hebben dat kan worden ingediend bij het Ministerie van VWS.

De CDA fractie komt al graag op korte termijn in contact met inwoners die inhoudelijk willen bijdragen. Dit om zo goed voorbereid te zijn op later te nemen besluiten en daarmee voor de stad verschil te kunnen maken. Waar nodig en gewenst zullen we daarbij verbinding leggen naar de partijen die zich bezig houden met de uitwerking van de plannen.

Aanspreekpunt binnen de fractie is  marco.van.zandwijk @raadslid.culemborg.nl

Meer informatie:
Lees informatienotitie gemeente Culemborg
Lees eerder aangenomen motie ‘Naar een samenhangend sport- en beweegbeleid’
Lees eerder nieuwsbericht over wijkgerichte beweegzorg

Lees de visie van het CDA Culemborg over Sport en Bewegen

Foto: Optreden van ballet studio Chantal bij de opening van de Kinderboekenweek