09 mei 2017

Problemen rond realisatie IKC Anne Frank Montessorischool

Onlangs werd duidelijk dat de aanbesteding voor het realiseren van de 3e IKC in Doesburg (locatie Anne Frank) is ingetrokken. Nadat de aannemers hun offertes hadden ingediend bleek het resterende budget fors overschreden te worden. Het college heeft daarom een informatienota en evaluatieverslag opgesteld, welke in de commissie MO is besproken.

Met toenemende verbazing heeft onze fractie kennis genomen van de informatienota en evaluatieverslag rondom het proces om tot een 3e IKC te komen. Zelden hebben wij in de afgelopen jaren een gemeentelijke document onder ogen gehad wat zo duidelijk bloot legde hoe incapabel de gemeente en portefeuillehouder in zulk een werk hebben geopereerd.

Het effect is dat er geen winnaars kunnen zijn: geen 3e IKC deze zomer; wellicht geen aanpassing van de Horizon Ooi en een gemeentebestuur dat tegen een enorm financieel verschil aan moet kijken.

Een van de conclusies die wij uit de evaluatie trekken is dan ook dat er hier onnodig een onwenselijke situatie is ontstaan die voorkomen had kunnen worden door een goede voorbereiding; goed management en projectmatig werken. Daarnaast zijn er door de portefeuillehouder keuzes gemaakt om forse overschrijdingen door meerwerk bij eerdere verbouwingen van de scholen niet te melden, omdat gedacht werd dat realisatie van de IKC Anne Frank nog wel in het overgebleven krediet gerealiseerd zou kunnen worden. Naast dat wij dit uitermate onhandig vinden is het tevens naar ons inziens onprofessioneel.

Ja, de wethouder heeft tijdig (conform de financiële verordening art 5 lid 3 - wethouder zegt 4 lid 3..) de aanbesteding gestopt, dus het geld is nog niet uit gegeven, maar dit is niet de kern van het probleem. Kern van het probleem is dat door slecht management er nu geen 3e IKC gerealiseerd lijkt te kunnen worden binnen het eerder door de raad gestelde krediet, gemeenschapsgeld is verspild en het gemeentebestuur met lege handen staat. De wethouder vraagt nu om een extra krediet. Wat het CDA betreft zal eventuele extra financiering binnen het budget van de portefeuillehouder moeten worden geregeld.

Als laatste constateren wij dat de de realisatie van het IKC pas volgend jaar zomer plaats kan vinden. Dan zit er een nieuw college en heeft dit college een van haar belangrijke doelstelling niet gehaald.

Het CDA heeft veel vragen, maar heeft zich in de commissie MO van 9 mei beperkt tot het stellen van de volgende vragen:

1. Hoe verder? We zijn nu ruim een maand verder maar hebben nog geen projectvoorstel gezien. Komt dit als een raadsvoorstel naar de volgende raadsvergadering? Zal dit tevens financieel uitgewerkt zijn? En wie gaan dit oppakken?
  2. Onze fractie vindt het belangrijk conform coalitieakkoord duurzaam te bouwen en duurzaamheidsmaatregelen te treffen waar mogelijk. Is het mogelijk tijdelijk te besparen op duurzaamheid zodat geen m2 ingeleverd hoeven te worden en later vanuit de bijdrage uit het gemeentefonds duurzaamheidsmaatregelen te treffen?
  3. De aanbesteding is beëindigd. Wat waren de kosten van dit proces en welke zijn nog te verwachten doordat uitbreiding van de Anne Frank nog niet mogelijk is?
  4. Het verschil van 400 k is excl kosten van de architect, bouwbegeleiding, leges en de gemiddelde 9% meerwerk kosten. Dat is wellicht 130k meer dan nu genoemd. Heeft de wethouder hier rekening mee gehouden? Hoe denkt hij dit te financieren?
  5. Nu de nieuwbouw/verbouw van de Anne Frank wordt uitgesteld lijkt er nog tijd genoeg voor een nader onderzoek. Komt dit er?
  6. Tenslotte: het waarom. Waarom is er zo slecht gemanaged, niet projectmatig gewerkt en zo niet conform protocollen gewerkt?

Wethouder Bollen heeft zijn excuses aangeboden en een verduidelijking gegeven hoe hij denkt verder te moeten. Er komt een stuurgroep met een nieuwe capabele projectleider en betrokken uit het sociale en fysieke domein. Deze stuurgroep gaat de mogelijkheden onderzoeken om de plannen die er nu liggen ook daadwerkelijk uit te voeren. Daarnaast gaf wethouder Bollen duidelijk aan inschattingsfouten te hebben gemaakt en onvoldoende te hebben gemanaged hoe de stand van zaken was. Men was te goed van vertrouwen, zei hij.

Als CDA, maar ook Stadspartij Doesburg, hebben we er op aangedrongen eea te financieren binnen de portefeuille / budget van de wethouder.

De heer Huntink, directeur Anne Frank school, heeft deze avond inspraak gehouden en zijn teleurstelling niet onder stoelen en banken gestoken. Met hem roepen wij het college op om de kinderen niet in de kou te staan en met een oplossing te komen.