23 mei 2017

Geen drilkooi meer in Doesburg!

Onlangs is een oud initiatief van de Stadspartij Doesburg nieuw leven ingeblazen om een 18e eeuwse drilkooi na te maken en naast het Stadhuis te plaatsen.

Het college heeft inmiddels vergunning verleend voor het plaatsen van een replica bij de oude steen op de hoek Koepoortstraat / Roggestraat. Tevens is er een brief aan de raad gestuurd door Annette van Laar en Jo-Anne Troost die meer dan honderd bezwaarden vertegenwoordigen in hun oproep de drilkooi niet te plaatsen. Een van de belangrijkste argumenten is dat een drilkooi een strafinstrument was voor vrouwen en we daar simpelweg geen attractie van zouden moeten maken.

Als CDA Doesburg hebben we in onze Grote Fractievergadering alle voors en tegens besproken. En onze conclusie is eenduidig: als het een raadsaangelegenheid zou worden (ingezonden brief die wellicht geagendeerd wordt) dan zijn wij tegen het plaatsen van een drilkooi. We vinden het een onzalig en onnodig idee om een drilkooi als toeristische hotspot in te zetten. Als alternatief zou prima volstaan om een kleine plaquette boven de steen te plaatsen die uitlegt dat hier ooit een aantal jaren een drilkooi was, wat een drilkooi is en waarom hij er niet meer staat.