29 juni 2017

Gemeenteraad is duidelijk: geen plaatsing drilkooi

In de gemeenteraad van 29 juni heeft de raad zich duidelijk uitgesproken over de voorgenomen plaatsing van de drilkooi.

Op initiatief van CDA Doesburg is een motie opgesteld met een strikt zakelijke insteek waarbij we als gemeenteraad niet ingaan op allerlei emoties die spelen bij de discussie rondom de drilkooi. De feitelijke constatering dat de plaatsing van de drilkooi omstreden is voor een deel van de Doesburgse bevolking is daarbij bepalend. De strekking van de motie is dat het college geen verdere medewerking meer verleend aan de plaatsing van de drilkooi.

Wethouder Mulder heeft duidelijk aangegeven dat het besluit nu aan de collegetafel genomen zou worden. Wij hopen dat hierin onze motie zwaar zal meewegen en de gemeente de plaatsingsvergunning niet zal verstrekken. Het woord is aan het college.

Al ruim twee maanden houd de voorgenomen plaatsing van een zgn drilkooi (een strafinstrument uit de 18e eeuw) op de blauwe steen voor het historische stadhuis de gemoederen in Doesburg en ver daarbuiten bezig. De affaire heeft zelfs landelijke aandacht gekregen van RTL en NOS. Flink wat particulieren en gerenommeerde instellingen hebben laten weten fel tegen de plaatsing van de drilkooi te zijn die evenzo fel werden tegengesproken door de initiatiefnemers van de drilkooi. De standpunten verharden zich en de fatsoensnormen kwamen in het geding. CDA Doesburg heeft al in een vroeg stadium laten weten tegen de plaatsing van de drilkooi te zijn.

De motie is ingediend namens PvdA, GroenLinks , D66, SP en CDA en is bij de stemming ook ondersteund door de VVD. Alleen de Stadspartij Doesburg heeft zich tegen de motie gekeerd en de plaatsing van de drilkooi ondersteund.

WIj zijn blij dat het overgrote deel van  de gemeenteraad zich tegen de drilkooi heeft uitgesproken en hopen dat we deze discussie nu toch echt achter ons kunnen laten en ons bezig kunnen houden met de zaken die echt belangrijk zijn voor Doesburg.