17 november 2021

Aanbesteding exploitatie Beumerskamp uitgesteld

Tijdens de commissie VROM in november hebben we als CDA een rondvraag ingediend nadat er onrust was ontstaan bij de gebruikers van sporthal de Beumerskamp.

De sportverenigingen hadden in een gezamenlijk schrijven richting de gemeenteraad hun zorgen geuit nu de exploitatie van de Beumerskamp, inclusief kantine, via een aanbesteding was uitgezet. De sportverenigingen maken zich zorgen, voelen zich niet betrokken en geinformeerd. Daarbij geven zij aan tevreden te zijn door de exploitatie zoals die nu door stichting zwembad Den Helder wordt uitgevoerd.

Onze vragen aan het college, wethouder van Veldhuizen, waren:

1. herkent het college zich in de opmerking dat de gebruikers van de sporthal niet geïnformeerd zijn over de komende aanbesteding?
  2. bent u van plan hen op enige wijze nader te betrekken of te informeren?
  3. zijn er financiële gevolgen voor de gemeente wanneer een andere partij dan Stichting Zwembad den Helder de aanbesteding wint?
  4. wat is de status van de aanbestedingsprocedure?
  5. welke afwegingen zijn belangrijk bij het beheer van de kantine van de Beumerskamp in deze aanbesteding?

De reactie van de wethouder was kort en krachtig: daar moet ik schriftelijk op terugkomen.

Op 17 november blijkt dat de aanbesteding is ingetrokken. Het blijkt dat eea onvoldoende is uitgewerkt in het aanbestedingsdocument en er informatie ontbreekt om partijen afdoende te beantwoorden via een Nota van Inlichtingen. De aanbesteding zal begin volgend jaar opnieuw plaatsvinden. Daarbij geeft het college aan dat de gebruikers (zoals de sportverenigingen) in dezen geen partij zijn, maar dat er wel aandacht voor hen is.

Wat dit laatste betekent weten wij nog niet. De gebruikers zelf hebben dit nog niet ervaren, zo blijkt. Wij zullen dit dossier nauwlettend blijven volgen.