28 mei 2018

Geen uitbreiding Rotra en Ubbink in Fraterwaard

Uit het variantenonderzoek naar de uitbreiding van Rotra en Ubbink in de Fraterwaard is deze (foto) variant als technisch en juridisch haalbaar gekomen. Echter niet financieel. Er komt daarom ook geen uitbreiding van Rotra en Ubbink in de Fraterwaard.

Wel hebben beide bedrijven duidelijk aangegeven bij Doesburg te willen blijven. Rotra: "We gaan de continuïteit in Doesburg waarborgen". Ubbink: "We zijn een trots Doesburgs bedrijf (..) we zullen er alles aan doen in Doesburg te blijven". Goed nieuws dus voor natuur, werkgelegenheid en Doesburg in het algemeen. We kijken nu uit naar de rapportage en bijbehorende financiën.

Wethouder Mulder gaf aan dat ze met de 7 betrokken partijen samen een lastig proces en zorgvuldig onderzoek zijn gestart. Na de Letter of Intent uit 2017 is er gestart met het variantenonderzoek. Nu blijkt dat de economische tijden niet mee zitten als het om de tijd gaat. Het ontwerp dat haalbaar bleek vraagt veel tijd, wat voor beide bedrijven eea niet wenselijk maakt.

Er volgt nog publicatie van het onderzoek zodat straks inzicht in de M.E.R. procedure en alle conclusies met elkaar vergeleken kunnen worden.

Alle betrokken spraken uit dat ze geleerd hadden goed samen te werken.

Voor de toekomst gaat Ubbink verbouwen en Rotra vooral ook in de regio naar oplossingen zoeken.

Onze fractie zal nu kritisch gaan kijken hoe eea tot stand is gekomen, financieel is gehandeld en of het door ons (en GroenLinks) eerder benoemde haalbaarheidsonderzoek niet heel veel geld had kunnen besparen. Wordt vervolgd.