14 april 2021

Hup Buurtacademie en Jongerenwerk!

In de commissie van 13 april behandelden we de jaarraportage van de Buurtacademie en het Jongerenwerk. 2020 was een bijzonder jaar door de Coronacrisis. Maar de manier waarop juist hiermee is omgegaan verdient werkelijk alle lof.

Als je s‘avonds een rondje door Doesburg loopt kom je wellicht ook langs de gesloten deuren van 0313. Daar zie je dan wat jongeren voor de deur en wellicht een agent die een praatje met ze maakte, maar je ziet ook jongeren die in groepjes, zelfs in de kou, hingen op de trappen bij de IJsselkade. En we hebben best begrip dat ze elkaar op zoeken, ook al is dat niet verstandig. Tegelijk maak je je zorgen over de jongeren die dat niet doen. Waar zijn die? Hoe voelen die zich?

Des te beter dat juist tijdens Corona het jongerenwerk meer outreachend werd. Dat er toch activiteiten georganiseerd werden. Dat noaberschap via een Corona Hulplijn een nieuwe vorm kreeg. Dat er nieuwe vrijwilligers bij kwamen. Dat is een prestatie van formaat. De Linie 4 is een mooie plek als cluster van sociale organisatie aan het worden. Zo’n vaste centrale plek is enorm belangrijk voor ontmoeting en facilitering daarvan. Het is daarom goed dat de Buurtacademie hier zijn coördinerende rol pakt en organisaties met elkaar verbindt.

Al met al zijn we blij en trots op onze Buurtacademie en Jongerenwerk in Doesburg. Als kleine gemeente zijn we hier soms op z’n best, denken we zo. We moeten er dan ook niet aan denken dat we door eventuele komende bezuinigingen juist hierin zouden moeten gaan snijden bijvoorbeeld. Dat betaalt zich negatief aan de andere kant weer terug.

Dus, hup, ga zo door Buurtacademie en Jongerenwerk. Onze steun hebben jullie.