11 april 2020

Opkikker voor winkeliers in crisistijd

11 april 2020:exact zes weken geleden werd de eerste Nederlandse coronapatiënt opgenomen. De nieuwsberichten over de coronacrisis volgen elkaar sindsdien in een razendsnel tempo op, en de inzichten veranderen voortdurend. We zijn van geen zorgen in een intelligente lock down terecht gekomen.Of zoals in een eerder bericht, in de ban van dit nieuwe virus.

Hoogste tijd om eens in de praktijk te ervaren wat dit voor ondernemers in onze binnenstad betekent.  Gisteren is fractievoorzitter Stan Hillenaar gewapend met een tas opkikkers op pad gegaan, met het doel de ondernemers in de binnenstad een hart onder de riem te steken. Het mooie weer, de mooie winkels en het aantal mensen op straat deed bijna vermoeden dat het een gewone dag was.

Echter wanneer je de klink van een winkeldeur vastpakt valt onmiddellijk op dat dit niet het geval is. De oproep van 1,5 meter, het aantal mensen tegelijk, of niet open mogen zijn een bevestiging van de nieuwe dagelijkse realiteit. Verreweg de meeste winkels die open mogen zijn, zijn dit ook en laten zien dat er alles aan gedaan wordt om binnen de mogelijkheden die er zijn, mensen een veilig gevoel te geven en er voor ze te zijn. Veel ondernemers worden met de thuisblijf maatregel (een volstrekt begrijpelijke verzoek ) getroffen. Omzet verlies van 80-90% is geen uitzondering. En onze reiswinkel zelfs een met terug werkende kracht negatief boekjaar omdat alles gecanceld is.

Desondanks werden ook daar onze opkikkers  hartelijk ontvangen. Het was bovendien bijzonder goed te horen dat er veel waardering is voor de wijze waarop onze ambtenaren omgaan met de ontstane situatie en zorgdragen voor de uitvoering van de hulpmaatregelingen.

Gek genoeg, hoewel realistisch over de mogelijke slechte scenario’s die denkbaar zijn, verliet Stan bijna iedere winkel met een goed gevoel, en met de volgende overtuiging: ondernemers laten weliswaar nooit het achterste van hun tong zien maar om hun ambitie te slopen is meer nodig dan een virus!