31 mei 2018

Reactie op het coalitieakkoord

In de raadsvergadering van 31 mei lag het nieuwe coalitieakkoord als bespreekpunt voor. Fractievoorzitter Stan Hillenaar heeft daarbij namens onze fractie het volgende gezegd:

"Voor ons ligt het coalitieakkoord 2018-2022 waaraan de afgelopen twee maanden door VVD,stadspartij en PVDA/Groen links aan gewerkt is. Met deze coalitie heeft het electoraat eenvertegenwoordiging van 60% waarmee de verwachtingen hoog gespannen zullen zijn. Wat vinden we terug van de drie verschillende verkiezingsprogramma’s in dit akkoord en welke specifieke puntenlaten de identiteit van de verschillende politieke partijen zien?

We begrijpen dat het niet zoveel zin heeft om het programma zoals het er nu ligt op details te bespreken want het wachten is op het moment dat het nieuwe college, de op dit moment vrijgegeven kaders, concreet gaat invullen, maar hierbij toch een aantal opmerkingen.

Het nieuwe college programma zal naar verwachting ergens in oktober klaar zijn en daar hebben wij als fractie moeite mee. Feitelijk komt het er op neer dat ruim het eerst half jaar van deze nieuwe coalitie gebruikt gaat worden om concrete invulling te geven aan het akkoord waarmee er kostbare tijd verloren gaat. Wij doen daarom een klemmend beroep de zomer goed te gebruiken en zoveel eerder als mogelijk te komen met een collegeprogramma.De portefeuille verdeling over de drie wethouders waarbij gekozen is voor overlapping en ontschotten roept de vraag op wie de echt verantwoordelijke telkens per portefeuille is. Wij zouden straks heel graag zien dat de wethouders heel duidelijk hun eigen speelveld en budgetten hebben zodat dit ook transparant te monitoren is en wellicht ook prettiger werkt voor de ambtenaren in kwestie.

Als CDA vinden wij dat het geen ambitie moet zijn over vier jaar nog een tegoed van 8 miljoen te hebben. De ambitie zou moeten zijn dat daar waar investeringen leiden tot verbetering van de levenskwaliteit voor de bewoners van Doesburg deze zwaarder wegen dan geld op de bank. Of kwaliteitsverbetering in welk vorm dan ook. Het risico dat gelden via een mogelijk rijksbesluit in de toekomst bijvoorbeeld naar elders gaan zou immers betekenen dat we kansen laten liggen. De algemene middelen hoeven niet leeg, maar verstandige investeringen zijn wat ons betreft zeer wenselijk.

Het CDA ging de verkiezing in met de slogan: SAMEN ZIJN WE DOESBURG en dat ging weer gepaard met de belofte dat we een kritische maar ook constructieve houding zouden hebben. We staan dan ook positief tegenover een flink aantal punten uit het coalitie akkoord. Zoals de noodzaak van meer parkeerplaatsen, aantrekkelijkheid voor fietsers, aantrekkelijkheid van de openbare ruimte, onderhoud van wegen, trottoirs, speelvoorzieningen. Maar zijn ook vooral benieuwd naar het collegeprogramma als het gaat om concrete plannen voor jongeren, ouderen of vluchtelingen (Misschien kan deze laatste groep wel opgenomen worden in het college programma).

Wij wensen decoalitie veel succes en wijsheid toe en zien uit naar een prettige samenwerking."