05 november 2021

Toch meevallers met de Programmabegroting

In de Kadernota waren de vooruitzichten op de uiteindelijke Programmabegroting best somber. Een enorme bezuinigingstaakstelling mede doordat er veel minder geld vanuit het Rijk naar Doesburg zou komen. Gelukkig viel dat uiteindelijk mee. Tegelijkertijd sloot de Programmabegroting aan bij de Kadernota en was de behandeling van de begroting binnen 40 minuten geklaard. Een unicum.

Bij de behandeling van de Kadernota hebben wij toen samen met PvdA/GL en de SP een motie ingediend met het verzoek aan het college om concrete voorstellen uit te werken die inkomsten vergrotend zijn. We snappen nog steeds niet dat deze niet is aangenomen gelet op de financiele kwetsbaarheid van de gemeente, maar tijdens de afgelopen commissie financien leek het tij wat te keren.

Als we verder kijken naar inkomsten dan zien we bijvoorbeeld dat we bij parkeeropbrengsten en havengelden blijkbaar geld laten liggen. Als CDA hopen we da er echt wegen gevonden worden hier verbetering in aan te brengen. Handhaving is een belangrijke manier om mensen uberhaupt een ticket te laten kopen, overlast te bestrijden en regels betrouwbaar te maken. Daarbij levert het in de goede verhouding ook wat op: meer tickets en opbrengsten bekeuring bij hen die zich niet aan de regels houden. In antwoord op de opmerking van de wethouder in de commissie financien: ja, dat is het ons waard en maakt van Doesburg geen ongastvrije gemeente.

Tijdens de commissie werd ook gesproken over mogelijke verhoging van de OZB. Er zou misschien wel 7-8 ton ruimte zijn als we dit vergelijken met de tarieven van de gemiddelde Gelderse gemeente. Wat ons betreft is die vergelijking niet helemaal op z’n plaats. Doesburg kun je niet helemaal vergelijken met de gemiddelde Gelderse gemeente. Als we kijken naar de totale belastingdruk in Doesburg en Gelderse gemeenten van vergelijkbare omvang dan is de ruimte maar ongeveer de helft. Het is wat ons betreft daarom goed dat het college zich houdt aan het eigen coalitieakkoord.

In de raadsvergadering omtrent de Kadernota hebben we, in navolging van de VVD, een amendement ingediend dat moest voorkomen dat we van 3 fte naar 2 fte wethouders zouden terugvallen. Wat ons betreft is het niet reëel, legt het onnodige druk op een nieuw college en leidt het direct tot een begrotingswijziging bij het ontstaan van het nieuwe college. Het was goed te horen in de commissie financiën dat het college dit niet ziet als een diskwalificatie van zichzelf, maar hoe een nieuw college dit gaat doen is daarom des temeer een vraag die wij nog niet beantwoord zien.

Laten we maar eerlijk zijn: de meevallers die er tussen juni en nu zijn gekomen zijn ons alles meegevallen. Dat zorgt er in ieder geval voor dat we qua bezuinigingen in 2022 beter keuzes kunnen maken, of minder hoeven te maken. Tegelijk betekent het dat we volgend jaar goed zullen moeten nadenken over hoe verder. Dat wordt geen gemakkelijke opgave, zeker met de verkiezingen in het vooruitzicht. We doen daarom ook een klemmend beroep op het college om de komende maanden te werken aan het onderzoeken en in kaart brengen van mogelijkheden.

Tijdens de behandeling van de toekomstvisie hebben we het al gezegd: visie is ambitie. En ambitie vraagt altijd een inspanning, meestal ook financieel. Deze begroting gaat er in die zin vermoedelijk vrij relaxt doorheen, maar de uitdaging en onzekerheid is onveranderd. Het is daarom goed dat we een gezamenlijke leidraad hebben vastgesteld in de vorm van de visie. Dat is een prima basis om met elkaar het debat aan te gaan en constructief te kijken naar de toekomst.

Als CDA hebben we ingestemd met de programmabegroting.