28 juni 2018

Veel geld naar herinrichten bestuursvleugel stadhuis

In de raadsvergadering van 28 juni heeft de raad, tot onze spijt, ingestemd met een voorstel van het college om € 245.000 te besteden aan het herinrichten van de bestuurdersvleugel van het stadhuis. Deze forse kosten komen boven allerlei onderhoud en verduurzaming waarmee we dit jaar nog bijna een half miljoen euro gaan besteden aan de eigen werkplek van raad en college.

Het jaar 2017 is afgesloten met een positief resultaat van 1,8 miljoen euro. Dat is een prima resultaat. Bijna 1 miljoen euro daarvan gaat niet naar de algemene reserve maar wordt bestemd aan diverse onderwerpen, waaronder de herinrichting van de bestuursvleugel. Onlangs is voor € 185.000 de wethouderskamer heringericht en aangepakt en nu volgt dan de rest. Dit betekent glazen tochtsluizen voor toeristen (en de koude buiten te houden), nieuwe stoelen, tafels techniek etc.

Dat er verbeteringen nodig zijn onderschrijven we, dat we als raad op een betere manier kunnen vergaderen ook, maar of dat we hier op deze manier over moeten beslissen betwijfelen wij.

Afgelopen week hebben we pas meer informatie hebben gekregen over de herinrichting maar weten we nog niet hoe de raming tot stand is gekomen (er zijn blijkbaar geen offertes, en eea is nog niet aanbesteed zo lijkt - het college heeft deze vragen niet beantwoord).

De besluitvorming hierover gaat allemaal erg snel maar we praten ondertussen wel over enorm veel gemeenschapsgeld voor een eigen werkplek (we discussiëren wel eens langer over € 10.000).

Daarom hebben we een amendement gemaakt om dit onderdeel te schrappen en dit met de programmabegroting in het najaar mee te nemen. Tot die tijd kunnen we nut en noodzaak toelichten van de bedoelde bedragen en en transparantie bieden over de gang van zaken hieromtrent. D66 en SP hebben deze motie gesteund. De coalitiepartijen van Stadspartij Doesburg, VVD en PvdA/GL waren tegen om onduidelijke redenen (gelijktijdigheid van onderhoud en herinrichting zou belangrijk zijn, maar dat onderschrijven wij volledig).

In een interruptie met de wethouder over welke duurzaamheidsmaatregelen nog meer gaan volgen werd gesproken over voorbereidende duurzaamheidsmaatregelen, maar er is nog niet bekend waarvoor. Juist dit soort onduidelijkheid heeft binnen het CDA geleid tot de keuze om via een amendement meer tijd te kopen.

De uitvoering zal dit jaar al plaats gaan vinden.