Tamboerskorps
28 juli 2017

Moeizame weg om te komen tot één cultuurbedrijf Oost-Gelderland

In de laatste raadsvergadering voor de vakantie stond als hoofdonderwerp de vorming van één cultuurbedrijf op de agenda. Dit dossier ligt al sinds 2015 op het bordje van de gemeenteraad.

Door Bennie Vonk, raadslid, die ook muzikaal zijn partijtje meeblaast bij AMDG, Wehl.

‘In 2015 heeft de raad een kerntakendiscussie gevoerd en daarbij ook gekeken naar de taak van de gemeente als het gaat over cultuur. Er zijn weinig wettelijke verplichtingen wat dat betreft, maar Doetinchem heeft al heel lang drie belangrijke culturele voorzieningen binnen haar grenzen, die niet alleen voor de leefbaarheid van Doetinchem van belang zijn, maar voor de hele regio Oost-Gelderland.

Het betreft Schouwburg Amphion, de Muziekschool Oost-Gelderland en Cultureel Centrum De Gruitpoort. Tijdens deze kerntakendiscussie is gekozen voor een scenario waarbij de gemeente samen met organisaties het culturele aanbod organiseert. Tevens is daarbij een amendement aangenomen om te kijken of er mogelijkheden zijn om te komen tot een nadere samenwerking tussen deze instellingen.

Taakstellende bezuiniging

Op verzoek van de instellingen zelf zijn zij met deze opdracht aan de slag gegaan. Daar kwam in het voorjaar van 2016 nog een taakstellende bezuiniging bij van €450.000 voor de drie instellingen. Wij waren teleurgesteld toen in het najaar van 2016 bleek dat de samenwerking niet van de grond kwam en de vraag kwam: ‘Hoe nu verder?’

In december 2016 hebben alle fracties hun visie kenbaar gemaakt en wethouder Sluiter opnieuw opdracht gegeven om te onderzoeken hoe tot één cultuurbedrijf gekomen kan worden. De resultaten van dit onderzoek lagen in de raadsvergadering van juli 2017 weer op het bordje van de raad.

Hoofdprobleem bij de vorming van één cultuurbedrijf zijn de zogenaamde frictiekosten die ontstaan bij een fusie of ontvlechting van een organisatie. Deze doen zich eigenlijk alleen maar voor bij de Muziekschool door de arbeidsovereenkomsten die de Muziekschool in het verleden met haar docenten is aangegaan. Alle pijlen leken dan ook op deze organisatie gericht tijdens het debat in de raad. Misschien wel onterecht maar dat zal moeten blijken uit een vervolgonderzoek.

Zorgvuldigheid boven snelheid

Het rapport van onderzoeksbureau BMC hebben wij voor kennisgeving aangenomen. Wij hebben gevraagd aan de wethouder om het vervolgtraject met de Muziekschool zorgvuldig te doorlopen, waarbij zorgvuldigheid boven snelheid gaat. Op een puinhoop in het muziekonderwijs in de regio zit niemand te wachten. Daarvoor is een goede basisinfrastructuur voor het muziekonderwijs te belangrijk.

Het zal van alle partijen wel flexibiliteit vergen. Dit soort veranderingsprocessen bij organisaties en bedrijven zijn niet eenvoudig omdat ze met veel onzekerheid zijn omgeven. Dat is nooit leuk. Maar in het belang van een gezonde en betaalbare culturele sector in de toekomst van levensbelang.’