08 augustus 2017

Bedankje naar de buurt van de Kruisberg door een CDA-motie

Tijdens de laatste raadsvergadering heeft de CDA fractie een motie ingediend die het college oproept om een bedankbrief te sturen naar de bewoners van de Kruisberg. De motie is medeondertekend door alle andere partijen en unaniem aangenomen.

Door Jeroen Berends, raadslid CDA

‘Het waren bewogen jaren voor iedereen die betrokken was bij de opvang van vluchtelingen. Zeker ook voor de buurt van de Kruisberg. Regelmatig kwam het COA met een nieuwe konijn uit de hoge hoed en kwam er, vaak onverwachts, een nieuw verzoek voor uitbereiding of omvorming van de proces opvang locatie. Afgelopen juni heeft het COA de Kruisberg definitief verlaten.

Geen Steenbergse toestanden

De inwoners van de Kruisberg hebben zich altijd kritisch maar toch constructief opgesteld. Dit was niet alleen in hun eigen belang, maar ook in het belang van de tijdelijke bewoners van voormalig PI de Kruisberg. Zo heeft de buurt er diverse malen op aangedrongen dat er WIFI beschikbaar zou komen voor de bewoners zodat men niet meer in de buurt opzoek hoefde te gaan naar dat ene open wifinetwerk welke zou kunnen zorgen voor contact met familie in het land van herkomst.

Het CDA vindt dat de buurt zich op een bijzonder prettige manier heeft georganiseerd en een prima gesprekspartner is geweest voor de gemeente Doetinchem en het COA. Volgens sommige was deze constructieve houding niet meer dan normaal.

Toch vindt de fractie het bijzonder dat in een tijd van Steenbergse toestanden en geschreeuw we in Doetinchem het gesprek zijn blijven aangaan met elkaar op een positief kritische manier. Hoewel het dus normaal gedrag is mag je best eens als overheid tegen de inwoners zeggen: ‘Bedankt voor de prettige manier van samenwerken de afgelopen jaren.’

Pro actief

Er zijn natuurlijk veel meer voorbeelden van mensen die zich inzetten voor bijvoorbeeld verkeersveiligheid of tegen overlast in hun omgeving. Toch vindt de CDA fractie de situatie rondom de opvang van vluchtelingen bijzonder gezien de sfeerverslagen elders in het land en het onverwachte karakter van de opvang en de daarop volgende verzoeken van het COA.

Toen het COA in 2014 bekend maakte voormalig PI de Kruisberg te willen gaan gebruiken diende het CDA ook al unaniem gesteunde motie in. De strekking was toen om de buurt en de raad pro actief te blijven informeren en geen vervolgstappen te nemen zonder raad en buurt vooraf te informeren. Nu we terug kunnen kijken op deze periode vond de CDA fractie het gepast om de buurt te bedanken voor hun inzet en manier van werken.’