20 februari 2017

Cathy Bouwens doet verslag van haar werk in de EUREGIO

De EUREGIO

Met haar oprichting in 1958, heeft de EUREGIO baanbrekend werk verricht.

In de vroege jaren 70 werden de grensoverschrijdende sociaal-culturele activiteiten door het EUREGIO-Mozer-programma in het leven geroepen. Deze werden vernoemd naar de eerste voorzitter, Alfred Mozer (1905-1979). Mozer was een hartstochtelijk voorstander van de Europese gedachte. Hij was ervan overtuigd dat de mensen eerst elkaar moeten leren kennen om samen te kunnen werken. Hij steunde daarom de grensoverschrijdende ontmoetingen van burgers.

Wat doet de EUREGIO-Raad?

De EUREGIO-Raad heeft de functie van een adviserend en coördinerend orgaan voor fundamentele zaken in het kader van de regionale grensoverschrijdende samenwerking. De Raad is het belangrijkste orgaan van de EUREGIO. De Raad neemt bijvoorbeeld resoluties aan, beslist over projecten en initieert nieuwe activiteiten. Vast doel is het bevorderen van de regionale grensoverschrijdende samenwerking.

- Dagelijks bestuur

Het Dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de uitvoering van de besluiten van het Algemeen bestuur. De raad bestaat uit 11 stemgerechtigde leden.

- Commissies

de 3 commissies zijn “Mozer – maatschappelijke ontwikkeling”, “Duurzame ruimtelijke ontwikkeling” en “Economie en arbeidsmarkt”.

- Secretariaat

Het EUREGIO-Secretariaat bevindt zich aan de grensovergang Gronau/Enschede. Het Secretariaat wordt geleid door directeur-bestuurder Dr. Elisabeth Schwenzow.

De ledenbijdragen van de lidorganen zijn vastgesteld op 0,29 per inwoner (pagina 4).

Grenzen overwinnen ook in het hoofd!

Slagboom, grenscontroles, cultuur en taal: allemaal voorbeelden van drempels die er tussen twee landen op verschillende niveaus kunnen zijn. Vaak gaat dit langzaam. De EUREGIO maakt zich er sterk voor de samenwerking tussen Nederland en Duitsland te vereenvoudigen en te komen tot meerwaarde voor beide zijden. Daarbij ziet zij zich als draaischijf en als bemiddelende instantie tussen beide landen.

Taken

Om te komen tot "één" verzorgingsgebied, zet de EUREGIO zich in voor het wegnemen van grensgerelateerde barrières en ondersteunt gemeenten, "grensburgers", bedrijven en organisaties om te profiteren van de kansen die de grenssituatie biedt. De EUREGIO is draaischijf, platform en spreekbuis.

De EUREGIO-leden

De EUREGIO telt 129 lidgemeenten 104 aan Duitse en 25 aan Nederlandse zijde.

School

Leren van en met buren, dat moet eigenlijk vanzelfsprekend worden in het EUREGIO-gebied. Door kennis en kwalificaties kunnen jonge mensen al op school belangrijke voorwaarden voor een grensoverschrijdend leven scheppen. Maar vaak ontbreken de juiste contacten met mogelijke partnerscholen, of de samenwerking niet tot stand komt door ontbrekende kennis over het schoolsysteem in het buurland.

Dag van de buurtaal 2016

Op 21 april 2016 stond de Dag van de buurtaal op de EUREGIO agenda. Voor het vierde jaar op rij werd in verschillende scholen stilgestaan bij het belang van het beheersen van de taal van de buren. Het achterliggende idee hierbij is om te benadrukken dat een goede kennis van de taal van de buren van belang is voor het latere beroepsleven.

De Dag van de buurtaalvindt plaats in het kader van de Nederlandse landelijke actie Mach mit!”.

Vanwege het behaalde succes is de People-to-People-prijs (voor de negende keer) uitgereikt

aan de leerlingen van HAVO 5 van de Scholengemeenschap Marianum uit Groenlo. Zij hebben zich in het afgelopen jaar naar aanleiding van het jubileum '250 jaar grens' tussen Westfalen en de Achterhoek beziggehouden met de Nederlands-Duitse identiteit en met een toekomstvisie voor de grensregio.

Buurtaal in het jaar 2040? De leerlingen van het Marianum gaan ervan uit dat het dan vanzelfsprekend is dat Nederlanders ook Duits en Duitsers ook Nederlands spreken.

Gezondheid

In het EUREGIO-gebied is er al op sommige punten sprake van samenwerking tussen ziekenhuizen, artsen en ziekenfondsen. Daardoor kunnen patiënten in het buurland terecht voor behandelingen. De afstemming en samenwerking in de gezondheidszorg blijft echter van sporadische aard en heeft daarom geen duurzaam karakter. De uitdagingen vormen het verschil tussen de systemen, te weinig informatie over mogelijkheden in het buurland en de taalbarrière.

Doel: overal toegankelijke en efficiënte gezondheidszorg.

Op weg naar spoedzorg zonder grenzen

Deze vraag houdt de partners binnen het PREpare-project bezig. Volgens ons liggen er veel kansen voor samenwerking op het gebied van spoedzorg in het grensgebied, zowel bij dagelijkse als ook bij grootschalige incidenten. Deze kansen wil het PREpare-project aangrijpen en benutten. We willen het mogelijk maken dat een Nederlandse patiënt met een hartaanval ook in een Duits ziekenhuis terecht kan als deze sneller te bereiken is. En natuurlijk vice versa!

Arbeidsmarkt

Al tientallen jaren wordt er gewerkt aan advisering van burgers en het identificeren en wegnemen van drempels.

Deze belemmeringen kunnen veroorzaakt worden door verschillen in de sociale zekerheid en belastingen. Ook kan er sprake zijn van afwijkende wettelijke regelingen.

Om deze problemen op te lossen worden er vaak juridische onderzoeken gedaan, oplossingen uitgewerkt en lobbywerkzaamheden verricht.

Daar horen ook bij erkende onderwijs- en opleidingskwalificaties en studieprogramma's. Dit zijn allemaal zaken die dienen om het dreigende tekort aan geschoolde werknemers in de regio tegen te gaan.

Het doel van de grensoverschrijdende arbeidsmarkt is hiermee echter nog niet bereikt.

Economie

Als motor van de regionale economische ontwikkeling speelt het bedrijfsleven een bijzondere rol. De ligging aan de grens is in eerste instantie vaak een obstakel, omdat het moeilijk is de markt in het buurland te ontsluiten. De blik over de grens opent dan ook grote mogelijkheden voor de verbetering van de concurrentiepositie. Vooral het midden- en kleinbedrijf (MKB) in de EUREGIO is een belangrijke motor voor economische ontwikkeling. Voorbeelden van branches waarin succesvol grensoverschrijdend wordt samengewerkt zijn machine- en installatiebouw, medische techniek, informatica en mechatronica. Toch heeft de grens op sommige terreinen nog altijd een remmend effect.

Mechatronica is een technische discipline die bestaat uit de combinatie van de volgende ingenieursdisciplines: Elektrotechniek. Werktuigbouwkunde. Meet- en regeltechniek.

Verkeer

Het EUREGIO gebied heeft voor zijn bijna 3,4 miljoen inwoners een dicht wegen- en spoorwegnet, het Twentekanaal aan Nederlandse en het Dortmund-Eemskanaal en het Mittellandkanaal aan Duitse zijde.

In de toekomst kan worden gerekend op meer knelpunten, zowel lokaal als regionaal. Dit heeft negatieve gevolgen voor het gehele netwerk. Het resultaat van de knelpunten in de infrastructuur zijn vermindering van groei, werkgelegenheid en welvaart. Want wegen, spoorwegen en waterwegen hebben belangrijke "input functies" voor productie en consumptie. Voor de regios zijn ze belangrijke vestigingsfactoren.

Ik hoop dat ik a.d.h.v. mijn bijdrage en enkele voorbeelden, de Euregio beter voor u in beeld gebracht heb.

Het vliegveld FMO = Flughaven Munster Osnabrück en in totaal zeven snelwegen zorgen voor een snelle bereikbaarheid ook van buiten de regio.

Interview

Verruiming Twentekanalen impuls voor hele regio

Reinard Schut is 20 jaar binnenschipper. Al 6,5 jaar vervoert hij met zijn schip de Martinique voor Combi Terminal Twente containers van Hengelo naar Rotterdam en weer terug. Schut, ook lid van de klankbordgroep, juicht de verruiming van de Twentekanalen toe.

Gelukkig kennen we meer samenwerkingsverbanden.

Voorbeeld van een andere samenwerking. Provincie Overijssel en Gelderland.

Voorbereidingen bouw Nieuwe Twenteroute tussen Groenlo en Enschede van start

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 21 april 2016-

Op vrijdag 15 april ondertekenden Rijkswaterstaat en Noaber18 het contract voor de bouw en het onderhoud van de 27 kilometer lange nieuwe N18 tussen Groenlo en Enschede. Na jaren van plannen maken, komt de start van de bouw in zicht. Noaber18 gaat vanaf september beginnen met buitenwerkzaamheden in het gebied. Tot die tijd vinden er voorbereidende werkzaamheden plaats.

De Nieuwe Twenteroute

De 27 kilometer lange nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede is een van de onderdelen van de Nieuwe Twenteroute: de vernieuwing van de N18 tussen Varsseveld en Enschede. De Nieuwe Twenteroute wordt een weg waarop het veiliger is om over te rijden of over te steken; waardoor minder verkeersslachtoffers vallen. De nieuwe weg gaat de leefbaarheid in Eibergen, Haaksbergen en Usselo vergroten, maar past in het mooie landelijke gebied van de Achterhoek en Twente.

De nieuwe Twenteroute zorgt dat Achterhoekers en Twentenaren sneller van A naar B komen; en maakt daarmee dat de regio interessant is om in te wonen, te werken en te ondernemen. Rijkswaterstaat werkt nauw samen met de provincies Gelderland en Overijssel, de gemeenten in de regio en de waterschappen om de Nieuwe Twenteroute te realiseren.