19 juni 2021

CDA stelt vragen over afvaldump bij voormalige PI De Kruisberg en De Stadsboerin

Met enige regelmaat wordt de parkeerplaats van de voormalige gevangenis De Kruisberg, Klootsemastraat 1 gebruikt voor illegale afvaldump. Sinds de parkeerplaats in gebruik is als tijdelijke opslag van het bedrijf BGM Infra is dit probleem toegenomen. Bouwmateriaal en afvalcontainer staat hier opgesteld in verband met werkzaamheden aan de Kruisbergseweg. Deze situatie zorgt ervoor dat er een ‘hangplek’ ontstaan is omdat men wat uit het zicht zit en trekt ook illegale afvaldumpingen aan. Het afval wordt doorgaans door vrijwilligers van De Stadsboerin opgeruimd. Nu stond er zoveel afval dat ze gevraagd hadden aan de gemeente of die het weg kon halen. De gemeente verwees echter naar de grondeigenaar, Rijksvastgoed en beheerder Kabath. Vervolgens wordt er verwezen naar Buha en BGM infra en die geven aan dat het niet hun afval is. Het gevolg is dat afval zich ophoopt.

Het CDA heeft daarom onderstaande vragen gesteld aan het college van B&W omdat we liever zien dat de vrijwilligers van De Stadsboerin zich met hun werk bezig kunnen houden en niet met het opruimen van afval van anderen:

1.    Heeft BGM infra een vergunning waarin geregeld is dat ze materiaal en afval opslaan?
2.    Kan het college aangeven wie er in deze verantwoordelijk is voor het verwijderen van het afval?
3.    Is het mogelijk dat de Buha de afval ophaalt en vervolgens een rekening stuurt naar de verantwoordelijke partij?

Inmiddels is er antwoord gekomen op de vragen en het blijkt dat Kabath Vastgoedbeheer verantwoordelijk is aangezien het hier gaat om grond die zij beheren voor het Rijksvastgoedbedrijf. Lees de antwoorden hier.

Het antwoord schetst daarnaast ook duidelijk wie aansprakelijk is in dit soort situaties. Handig om te weten wanneer elders binnen de gemeente iets vergelijkbaars aan de hand is.

Bron van de klacht en de afbeelding: https://www.facebook.com/stadsboerindoetinchem/posts/1377767402597492?notif_id=1623429714672322&notif_t=comment_mention&ref=notif