24 juni 2021

Erkenning voor veteranen. CDA wil Witte Anjerperkje in Doetinchem

Bij ieder conflict sinds mei 1940 stonden er inwoners uit onze gemeente klaar en namen hun verantwoordelijkheid. Het Nederlandse leger draagt bij aan vrede, vrijheid en veiligheid in Nederland en daarbuiten. Veel van onze inwoners dragen hier aan bij als actief militair of hebben dit in het verleden gedaan. Zo kwam toevallig vandaag een officieel einde aan de missie in Afghanistan die 20 jaar geduurd heeft. Inwoners dienden tijdens de politionele acties, Korea, Papoea-Nieuw Guinea, Libanon, Voormalig Joegoslavië,  Cambodja, Mali, het zojuist genoemde Afghanistan en op nog veel meer plekken. Verhalen kunnen door de veteranen gedeeld worden in het veteranenontmoetingscentrum. Als CDA willen we de zichtbaarheid van onze veteranen vergroten zodat ook buiten het veteranenontmoetingscentrum duidelijk is welk belangrijk werk zij verricht hebben. Het Witte Anjerperk project van het Nederlandse Veteraneninstituut biedt ons die kans. Overal in Nederland verschijnen deze perken sinds 2019 en in de Achterhoek is er volgens de website van het project nog geen perk dat kan bloeien tijdens Veteranendag op de derde zaterdag in juni.

Met deze door ons mede-ingediende motie brengen we daar verandering in en willen we zichtbaar erkenning te geven aan de inwoners die de Nederlandse gemeenschap gediend hebben. We zijn blij dat het college positief gereageerd heeft op de motie en zich in zal spannen om een Witte Anjer Perkje te realiseren in Doetinchem.

Woordvoerder: Paul Hilferink
Link naar de motie die ingediend is.