13 juni 2019

Eerste reactie rapport Laborijn

Woensdag 12 juni zijn door bureau Berenschot de resultaten gepresenteerd van het onderzoek ‘’De behandeling van klanten door Laborijn’’. Het rapport zal de komende tijd worden bestudeerd maar een aantal zaken zijn voor de CDA fractie al wel helder n.a.v. de presentatie.

Ondanks de twijfel bij sommige andere ten tijde van de instelling van dit onderzoek is de fractie blij met het hoge onafhankelijke gehalte van het onderzoek. Het CDA heeft al vaker aangegeven dat de informatie vanuit Laborijn transparant en helder moet zijn hoe weerbarstig de werkelijkheid soms ook kan zijn. Duidelijk is dat als het gaat om bejegening de menselijke maat zo spoedig mogelijk terug moet komen waarbij er natuurlijk wel aandacht moet blijven voor rechtmatigheid. Echter kan dat ook op een menselijke, begrijpelijke en duidelijke manier.

De conclusies in het rapport spreken voor zich en zijn voor wat de CDA fractie betreft reden genoeg om het bestuur van Laborijn te adviseren om met de directie nadrukkelijk in gesprek te gaan over hun toekomst binnen Laborijn.

Jeroen Berends
Fractievoorzitter CDA Doetinchem