01 maart 2022

Solidariteit met de Oekraïne

Afgelopen week zien we in Oekraïne een grote ramp voltrekken. De agressie van Poetin overrompelt het land en teistert de Oekraïense bevolking. Oorlog komt zo helaas letterlijk dichtbij. Vrouwen en kinderen ontvluchten het land terwijl de mannen achterblijven en dapper hun vrijheid bevechten. Oekraïne verdient in dit donkere uur van haar bestaan onze solidariteit.

Als CDA zijn we altijd voor opvang van vluchtelingen in de eigen regio geweest. Oekraïne grenst aan de Europese Unie (EU). De buitengrens van de EU, is de buitengrens van Nederland. We moeten in heel Nederland daarom nu klaarstaan om de vluchtelingen op te vangen. Iedere gemeente moet hierbij dan een rol nemen zodat de vluchtelingen gelijk over het land verdeeld worden. Voor dit soort situaties zijn de vluchtelingenverdragen opgesteld kort na de Tweede Wereldoorlog. Alle partijen binnen de gemeenteraad van Doetinchem erkennen deze plicht en daarom hebben we het college verzocht om solidariteit te tonen met Oekraïne en om Doetinchem actief aan te melden bij de regering als gemeente waar Oekraïense vluchtelingen veilig opgevangen kunnen worden.

We zijn blij dat het college ons inmiddels heeft laten weten dat het ondersteuning geeft aan particuliere hulpinitiatieven en actief werk maakt van het mogelijk maken van verschillende soorten opvang. Ook wordt de solidariteit vanaf vanavond zichtbaar via onze Catharinatoren. De toren wordt blauw-geel uitgelicht.