19 juli 2019

Standpunt CDA m.b.t. gevelproblematiek Amphion

We leven in een complexe maatschappij. Veel zaken zijn niet zwart-wit, terwijl we ze wel zo beleven om het een beetje overzichtelijk te houden. Sinds 2010 staat er een markante schouwburg in ons centrum. Het bleek onverwacht een pand met twee gezichten. Van binnen een nationaal  toonaangevend podium. Hier zijn we trots op en dit sluit ook aan bij de functie die het pand heeft. De buitenkant wordt sinds 2014 letterlijk afgeschermd van het publiek, omdat het niet veilig is om dichtbij de gevel te komen. Dit is een beschamende situatie en na jaren procederen is zelfs nu nog niet precies duidelijk wie nu waaraan precies schuld heeft en voor hoeveel geld dan wel. Een ding weet heel Doetinchem al wel net zoveel jaren en dat is dat de gemeente en daarmee dus de gemeenschap! op zal draaien voor het grootste gedeelte van de kosten van het herstel van de gevel.

Precies hier toont zich dan ook weer de complexiteit van onze samenleving. Iedereen weet waar de rekening terecht komt, alleen mag je dat niet te expliciet in de begroting van de gemeente opnemen, want dan erken je schuld en valt er ook niets meer te verhalen op andere partijen. Dit is een frustrerend gegeven en lang verhaal kort, nu staan we hier vanavond toch door de zure appel heen te bijten waarvan we wisten dat die kwam. Precies op het moment dat we ook weten dat er heftige bezuinigen aan gaan komen om het huishoudboekje van de gemeente op orde te krijgen.

Waarom dan toch 2,3 miljoen uitgeven aan een defecte gevel en niet aan andere zaken? Deze vraag zal de komende tijd nog vaak terugkomen. Heel simpel, omdat de gemeente verantwoordelijk is voor de veiligheid van haar inwoners. Een tijdelijk hek, hoe permanent het er ook uitziet, biedt geen garantie op veiligheid. Het kan niet zo zijn dat er een ongeluk gebeurt doordat een deel van de gevel los laat, want dan zegt iedereen achteraf ‘hoe heeft dit kunnen gebeuren? ‘. Van iedere huizenbezitter of bedrijf moet je kunnen verwachten dat onveilige buitengevels gerepareerd worden. Dus ook van Amphion. Aangezien Amphion het geld niet heeft, moet je als gemeente en 90% aandeelhouder je verantwoordelijkheid nemen. Zo werkt het nu eenmaal, je kan niet weglopen voor je verantwoordelijkheden als het om veiligheid gaat, ook niet wanneer je even krap bij kas zit. Graag zouden we ook zien dat Amphion zijn verantwoordelijkheid pakt en in de onderhandelingen scherp is en zo economisch mogelijk omgaat met het bouwbudget. Mocht er dan heel onverwacht plots toch minder geld nodig zijn dan nu toegezegd, al is dat erg onwaarschijnlijk, dan zouden we graag zien dat dat geld teruggestort wordt naar de gemeente. Tot slot zou de CDA fractie ook graag zien dat de andere aandeelhouders, we noemen ze bewust even bij naam: Montferland, Oude IJsselstreek en Bronckhorst, die net als Doetinchem niet verplicht zijn om bij te dragen in de kosten, toch ook voor hun deel hun verantwoordelijkheid nemen. Het zijn immers ook hun inwoners die genieten van het aanbod in Amphion.

Bijdrage van Paul Hilferink, woordvoerder cultuur