27 januari 2022

Vragen van de CDA-fractie m.b.t. de plannen van Sité met Brouwerskamp

Op 11 januari trokken de Historische Vereniging Deutekom, Erfgoedvereniging Heemschut en het Cuypersgenootschap aan de bel omdat het hofje Brouwerskamp mogelijk gesloopt zou gaan worden. Gealarmeerd door dit signaal heeft CDA Doetinchem daarom op 12 januari schriftelijke vragen aan het college gesteld. Vandaag, 27 januari, kregen we antwoord op onze vragen. De vragen en de antwoorden zijn hieronder te lezen. Wat het CDA betreft krijgt het hofje zo vlot mogelijk een status als gemeentelijk monument en ziet Sité in dat ze dit stuk cultuurhistorisch erfgoed in Doetinchem goed moet verzorgen, net zoals ze ook op andere plekken in de stad zo goed doet. Het CDA blijft deze situatie nauwgezet volgen.

Vragen CDA-fractie aangaande plannen van Sité met Brouwerskamp

1. Heeft het college kennis genomen van de brief aan het college en het persbericht van de Historische Vereniging Deutekom, Erfgoedvereniging Heemschut en het Cuypersgenootschap en het artikel over dit thema in de Gelderlander van 12 januari 2022.
Antwoord: ja.

2. Wat wil het college antwoorden?
Antwoord: het hofje staat al op een conceptlijst van cultuurhistorisch waardevolle objecten die wij binnenkort al of niet gewijzigd zullen vaststellen. Wij zullen ook bespreken of wij over willen gaan tot het uitvoeren van een nader waarderend onderzoek met het oog op een mogelijke plaatsing op de monumentenlijst. Vanzelfsprekend spelen de geluiden uit de gemeenteraad en de samenleving een belangrijke rol bij deze afwegingen.

3. Heeft de gemeente contact gehad met Sité?
Antwoord: de gemeente heeft Sité inmiddels geïnformeerd over de mogelijke aanwijzing van het hofje als cultuurhistorisch waardevol object en de mogelijke uitvoering van een nader waarderend onderzoek met het oog op een mogelijke plaatsing op de gemeentelijke monumentenlijst.

4. Erkent de gemeente het monumentale – en cultuurhistorische karakter
Antwoord: voor de beoordeling tot plaatsing van het hofje op de gemeentelijke monumentenlijst is eerst een nader waarderend onderzoek noodzakelijk. Over de mogelijke aanwijzing van het hofje tot cultuurhistorisch waardevol object zullen wij binnenkort een besluit nemen.

5. Is sloop uitgesloten wat de gemeente betreft? Of onder welke voorwaarden is sloop mogelijk?
Antwoord: de aanduiding cultuurhistorisch waardevol in het bestemmingsplan betekent dat er niet meer bij recht gesloopt mag worden maar dat er altijd eerst een afweging in breder perspectief gemaakt wordt, waarbij ook advies gevraagd wordt aan een cultuurhistorisch deskundige.

Woordvoerder: Paul Hilferink