24 oktober 2021

Blijft huishoudelijke hulp betaalbaar?

Als je – bijvoorbeeld omdat je een dagje ouder geworden bent – niet helemaal meer zelf het huis schoon kunt houden en andere dagelijkse klusjes kunt doen, dan kun je bij de gemeente terecht met een beroep op de Wet Maatschappelijke ondersteuning. Afgekort: de WMO. Het CDA maakt zich zorgen over de toenemende wanorde in de uitvoering van de huishoudelijke hulp en de hap uit het budget van de gemeente. Raadslid Johan Wiersma heeft de situatie aan de kaak gesteld, zijn bijdrage in de raad leest U samengevat hier:

Voorzitter,

Het domein Sociale Leefomgeving – team WMO, jeugd en gezondheid is met een voorstel gekomen waarvoor onze dank.

Hieruit zijn er 4 maatregelen voorgesteld.

• Bij toegang tot ondersteuning de eigenkracht nadrukkelijker betrekken in het onderzoek door het SWT, mogelijk ook financieel,
  • Het nieuwe normenkader huishoudelijke ondersteuning toepassen bij indicatiestelling,
  • Onderzoek naar inrichting van een was en strijkservice in Druten,
  • Strikte afbakening WMO en domein overstijgend werken.

Het CDA wil een gemeente, waar je fijn, prettig en waardig oud kunt worden. Is dit de juiste maatregel?

De Rijksoverheid heeft het WMO abonnementstarief in 2019 ingevoerd, of te wel geen berekening naar draagkracht maar iedereen een gelijk ongeacht het inkomen hetzelfde tarief.

Ze wisten dat op deze maatregel een explosieve toename volgt in de vraag naar huishoudelijke hulp, en nu ligt het op het bordje van onze gemeente, en moeten wij als raad nu beslissen om een herziende indicatiestelling en het oprichten van een was en strijkservice.

De motie van afgelopen juli om bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) dit onder de aandacht brengen bij alle fracties in de tweede kamer, is nu in werking gesteld.

Het CDA is niet blij, maar zal de beslis nota van college steunen, hopend op een goed bericht van uit Den Haag.