23 maart 2020

Aangescherpte maatregelen ivm coronavirus

Beste mensen,

Ik begin met het maken van een compliment aan het overgrote deel van Nederland wat zich goed houdt aan alle maatregelen die zijn genomen om het coronavirus tegen te gaan. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. Het is heftig. Kiezen op elkaar. Maar in deze tijd ligt de sleutel tot ons gezamenlijk maatschappelijk succes bij ons eigen gedrag.

En het gros van de mensen begrijpt dat. Dat kunnen we zien aan de vrijwel lege straten en stations. Maar ook u heeft afgelopen weekend vast gezien hoe de politie er op sommige plaatsen toch aan te pas kwam om mensen weg te sturen. Omdat men met veel te veel en veel te dicht bij elkaar, buitenshuis was. En ik zeg het keihard: dat is een slordige, laconieke en daarmee asociale manier van omgaan met maatregelen. Het kost levens. Onnodig. En tegen die mensen zeg ik: gebruik je gezonde, maatschappelijke verstand.

Het kabinet heeft vanavond besloten bestaande maatregelen aan te scherpen om ervoor te zorgen dat ze beter kunnen worden gehandhaafd. Dat komt neer op drie dingen. Allereerst verbieden we alle samenkomsten, evenementen en bijeenkomsten tot 1 juni in plaats van tot 1 april en dat verbod kent geen ondergrens meer van 100 personen. In de tweede plaats gaan we ervoor zorgen dat burgemeesters bestaande maatregelen in hun gemeente beter kunnen handhaven. En in de derde plaats gaan we ook met boetes handhaven.

Als u meer wilt lezen over de maatregelen, raadpleegt u dan de website van de Rijksoverheid.

Lees hier meer over de maatregelen

Ik wil tot slot iets zeggen over het geweldige werk wat onze hulpverleners doen, omdat ik daarin ook echt een plicht zie voor iedereen in de samenleving om mee te werken. Help onze mensen in de zorg en bij de politie en brandweer om hun werk te doen door zoveel mogelijk thuis te blijven.

Met vriendelijke groet,

Ferd Grapperhaus