16 april 2012

Minister Schultz van Haegen bezoekt Groessen

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag een bezoek gebracht aan het gebied waar de verlengde A15 komt te liggen. De minister heeft daarbij onder ander een bezoek gebracht aan Groessen. Minister Schultz: “Bij mijn keuze voor het Noordtracé heb ik gemeld dat een goede inpassing van de weg een belangrijk uitgangspunt is. Met name de wijk Diesfeldt verdient extra
aandacht.”

De minister heeft samen met onder andere gedeputeerde Conny Bieze met een bus door het gebied tussen Duiven en Zevenaar gereden. De A15 komt daar halfverdiept te liggen. Bij de Groessense nieuwbouwwijk Diesfeldt sprak de minister met burgemeester Zomerdijk, wethouder Nijland en voorzitter Frans Jongen van het bewonersoverleg Groessen A15. Het gesprek in Groessen ging over de leefbaarheid en de inpassing van de weg.

Dankzij een bijdrage van de provincie is 55 miljoen euro gereserveerd voor extra inpassing van de weg in het landschap. Minister Schultz: “Een deel daarvan zal hier in Groessen worden besteed. Samen met de provincie en gemeenten zullen we zoeken naar de beste oplossing daarvoor.”

Leden Tweede kamer in het projectgebiedNadat de minister in januari het Standpunt innam, zijn verschillende leden van de Tweede Kamer op bezoek geweest in het projectgebied. In maart ontving Jolande Sap (GroenLinks) flessenpost in Boerenhoek. Van dezelfde partij kwam Liesbeth van Tongeren naar Groessen. Ook Charlie Aptroot (VVD) liet zich in Groessen en Loo bijpraten over het project.
De doortrekking van de A15 staat op 31 mei op de agenda van de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu.

Veel gestelde vragenNadat de minister haar Standpunt bekend maakte, kwamen er onder meer vragen van bewoners over de gevolgen voor hun persoonlijke situatie. Vaak kwamen tijdens de gesprekken dezelfde vragen aan de orde over geluid, fijn stof of bijvoorbeeld nadeelcompensatie. Op de website van via15 vindt u de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop. Deze lijst zal de komende tijd worden aangevuld op basis van de gevoerde gesprekken.