19 augustus 2017

CDA verzet zich aan alle kanten tegen laagvliegroutes Lelystad

Half juni zijn de vliegroutes gepresenteerd van de vliegtuigen die vanaf april 2019 vertrekken en landen vanaf Lelystad Airport. Lelystad Airport wordt uitgebreid om zo de drukte op Schiphol te verminderen. Met name vakantievluchten vertrekken vanaf en landen op Lelystad. De vliegroutes die in juni zijn gepresenteerd zijn desastreus voor de gemeente Epe.

Er zijn twee vliegroutes uitgewerkt die samenkomen in Hattem. De westelijke route vliegt over de westkant van Epe en het westelijk gebied van Vaassen, de oostelijke dwars over Oene. Dit zijn vliegtuigen die opstijgen, de motoren draaien dus op volle toeren. Bovendien vliegen de vliegtuigen op slechts 1800 meter boven onze gemeente. Pas veel zuidelijker stijgen de vliegtuigen naar grotere hoogte. Door dat de vliegtuigen zo laag vliegen hebben we geluidsoverlast en een toename van fijnstof.

Eind juli hebben de CDA kamerleden Omzigt en van Helvert kamervragen gesteld aan de staatsecretaris over de vliegroutes. In de antwoorden is aangegeven dat goed overleg is geweest met betrokkenen over de vliegroutes. Die vragen zijn beantwoord, maar niet naar tevredenheid. Daarom hebben ze nieuwe vragen gesteld. Zo hebben ze bijvoorbeeld heel concreet naar verslagen en aanwezigen van de bijeenkomsten gevraagd. CDA raadsleden van de Gemeente Epe hebben ook intensief contact met statenleden van de provincie en van omliggende gemeenten over de aanvliegroutes.

Op deze manier houdt iedereen elkaar op de hoogte. De statenleden zijn op deze manier goed geïnformeerd en kunnen deze informatie weer gebruiken in hun contact met de kamerleden. Dit is echt een voordeel van een landelijke partij. In Epe is er inmiddels een groep mensen verenigd die zich als actiecomité bezig houdt met deze problematiek. Als CDA zijn we blij met deze vorm van burgerparticipatie en we hebben ook goed en intensief contact met deze groep mensen. We houden elkaar op de hoogte van alles wat speelt en proberen samen iedereen bewust te maken van wat er letterlijk en figuurlijk boven ons hoofd hangt.

We doen als CDA, landelijk. provinciaal en lokaal ons uiterste best om de voorgestelde vliegroutes en de vlieghoogte te wijzigen. Voor vragen of opmerkingen kunt u altijd contact met ons opnemen. U kunt ook iets doen natuurlijk, teken de petitie ‘red onze veluwe’ op petities.nl/petitions/red-de-veluwe-aanvliegroute-naar-lelystad-kan-hoger-moet-hoger?

CDA-fractie Epe