10 februari 2018

Belangrijkste speerpunten van het CDA Epe

1. Voor alle generaties zijn er voldoende en goede woningen in de kernen beschikbaar, dus ook voor jongeren! Het CDA wil graag dat iedereen die in de Gemeente Epe wil wonen ook een geschikte woning kan vinden. Het CDA is dan ook kritisch op nieuwbouw, zodat de woningen gebouwd worden waar behoefte aan is. Als CDA vinden we het belangrijk dat jongeren in de dorpen kunnen blijven wonen. Op de prijzen van woningen heeft het CDA nauwelijks invloed, wel kunnen we een bijdrage leveren aan de financiering. Daarom pleit het CDA al jaren voor de starterslening, waarbij jongeren een deel van de koopsom kunnen lenen bij de gemeente tegen een lagere rente dan bij de bank.

2. Sterke centra! Minder leegstand en centrum van Vaassen vernieuwen en de noordzijde van het centrum van Epe aanpakken In Vaassen wil het CDA een goede invulling voor de Wielink locatie, bibliotheeklocatie en de Dekalocatie. In Epe geldt dit voor de Formidolocatie en de TNT locatie. Op deze manier willen we de centra sterk houden zodat ze aantrekkelijk blijven voor inwoners en toeristen. Voorzieningen dragen volgens het CDA bij aan de leefbaarheid van een gebied. Zonder voorzieningen is er geen plek meer voor mensen om elkaar te ontmoeten en samen dingen te doen. Verdere leegstand in de detailhandel willen we aanpakken door kritisch te zijn op uitbreiding van het winkelaanbod en een onderzoek te doen naar bijvoorbeeld stedelijke ruilverkaveling (op een slimme manier ruilen van gronden/ panden tussen private partijen om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken), mogelijk in samenwerking met de provincie Gelderland of met Europese fondsen. Ook staan we open voor andere mogelijkheden om de leegstand terug te dringen.

3. Dorpenroute van Vaassen-zuid naar Epe-noord met vrijliggende fietspaden De gemeentelijke weg van Vaassen-zuid tot Epe-noord wordt overal op dezelfde manier ingericht. Bij de inrichting liggen de fietspaden vrij van autoverkeer, waardoor fietsen tussen de dorpen veiliger is. Doordat de weg overal dezelfde inrichting heeft, is voor iedereen duidelijk wat de maximale snelheid is

4. Een garantiefonds wordt opgericht om nieuwe en bestaande evenementen in de dorpen te ondersteunen, zodat deze door blijven gaan ook als het een keer tegen zit. Evenementen zijn belangrijk voor de dorpen in onze gemeente. Het zorgt ervoor dat onze dorpen nog aantrekkelijker wordt voor toeristen. Ook zorgen evenementen ervoor dat mensen elkaar ontmoeten. Als CDA vinden we het dan ook belangrijk dat evenementen blijven bestaan. Bij de organisatie van evenementen is er altijd een risico dat het een minder groot succes wordt als het bijvoorbeeld slecht weer is. Door het instellen van een garantiefonds voor evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang in de gemeente of de recreatie een positieve impuls geeft wordt dit risico opgevangen. Hulpmiddelen voor evenementen zoals dranghekken.

5. Veiligheid in het verkeer voor fietsers en voetgangers omhoog door de aanleg van zebrapaden en vrij liggende fietspaden. Verkeersveiligheid moet ook de komende jaren voldoende aandacht krijgen. Een punt van aandacht is de veiligheid van fietsers en voetgangers, dit moet zoveel mogelijk verbeterd worden. De wijkverkeersplannen moeten met volle inzet opgepakt worden met als doel veiliger verkeer in de wijken. Door de aanleg van zoveel mogelijk vrij liggende fietspaden en voldoende oversteekplaatsen in de dorpen wil het CDA de verkeersveiligheid verbeteren.

6. Handhaven daar waar overlast is! Overtreding van wet- en regelgeving moet adequaat en effectief aangepakt worden. Het CDA vindt het belangrijk dat de gemeente snel en kordaat reageert op klachten van de bewoners. BOA’s (bijzondere opsporingsambtenaren) worden de komende periode wat het CDA betreft met name ingezet op: o parkeeroverlast o snelheidsovertredingen o straatvuil o drugsoverlast o hondenpoep

7. Werkzoekenden die 64 jaar of ouder zijn en vrijwilligerswerk doen, vrijstellen van sollicitatieplicht. Het uitgangspunt van het CDA is: of je bent aan het werk, of je levert een bijdrage door vrijwilligerswerk. Het CDA vindt werk of vrijwilligerswerk de beste vorm van sociale zekerheid. Het biedt een eigen inkomen, sociale contacten, het gevoel een nuttige bijdrage te leveren aan de samenleving en de mogelijkheid zich te ontplooien. Voor mensen die 64 jaar of ouder zijn hoeven wat betreft het CDA niet verplicht te solliciteren. Ze leveren immers al een bijdrage aan de samenleving en de kans op het vinden van betaald werk wordt minder naar mate men ouder wordt.

8. Gemeente gaat actief met inwoners in gesprek en betrekt inwoners bij maken van beleid. Burgerparticipatie! Inwoners verenigen zich steeds meer rond een bepaald onderwerp om een belang te behartigen of zaken te voorkomen. Dergelijke burgerinitiatieven krijgen vaak snel kennis en soms ook financiële middelen bij elkaar om hun zaak te dienen. Dit soort initiatieven tonen de betrokkenheid van inwoners en dat vindt het CDA een goede zaak. In de komende raadsperiode willen we aan de samenwerking met burgerinitiatieven verder vorm geven.

9. Gemeente Epe wil alle vormen van basis- en voortgezet onderwijs in de gemeente, ook speciaal onderwijs en onderwijs in kleine kernen. Op deze manier kan iedereen in de buurt naar school gaan. Dit zorgt voor betrokkenheid tussen ouders en leerlingen met de school en de buurt. Voor het CDA is het belangrijk dat iedereen in de gemeente naar school kan gaan zodat mensen betrokken blijven met elkaar en de omgeving.

10. Er zijn voldoende mogelijkheden voor lokale bedrijven om in onze gemeente te blijven ondernemen. Dat geldt voor nieuwe bedrijven, maar zeker ook voor bedrijven die al in de gemeente gevestigd zijn. Zo wil het CDA een dag van de ondernemer, georganiseerd door de gemeente waarbij o.a. een ondernemer van het jaar gekozen wordt in meerdere categorieën. Als CDA willen we ook graag dat de gemeente een broedplaats opzet voor startende ondernemers. Op deze manier worden ze door de gemeente en ook door elkaar gesteund in het opbouwen van hun bedrijf.