11 januari 2018

CDA Epe wil eerst herindeling luchtruim voordat Lelystad open gaat.

Op maandag 8 januari hebben de CDA statenfracties van de 5 betrokken provincies (Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Flevoland) samen met de woordvoerder van de Tweede kamer schriftelijke vragen gesteld aan de verantwoordelijke gedeputeerden en de minister over vliegveld Lelystad.

De vragen gaan over de transparantie en zorgvuldigheid van het proces naar de opening van Lelystad sinds het aantreden van de nieuwe minister (https://gelderland.stateninformatie.nl/document/6066733/3/RLW%20%20Statenvragen%20over%20Bestuurlijke%20ontwikkelingen%20rond%20Lelystad%20Airport%20van%20K_%20van%20Baak%20%28CDA%29%20%28PS2018-5%29). CDA Epe staat achter deze vragen en vindt het van belang dat hier goed antwoord op komt. Na alles wat in het verleden gebeurd is op dit dossier, is het heel belangrijk om de vinger aan de pols te houden wat betreft transparantie en zorgvuldigheid. Op deze punten is in het verleden onder verantwoordelijkheid van staatsecretaris Dijksma (PvdA) veel verkeerd gegaan.

Het is belangrijk dat de huidige minister hier goed in opereert om op deze manier vertrouwen van de inwoners terug te winnen. CDA Epe gaat een stap verder. Volgens CDA Epe is het proces zo onzorgvuldig doorlopen, dat het volgens de lokale fractie niet mogelijk is om te vliegen vanaf Lelystad voordat het luchtruim heringedeeld is. De woordvoerder van het CDA in de Tweede kamer wil echter nog niets weten van uitstel voordat alle informatie aanwezig is. CDA Epe is teleurgesteld in deze opstelling en heeft hierover ook regelmatig contact met haar landelijke CDA collega. CDA Epe hoopt de CDA fractie in de Tweede kamer ervan te kunnen overtuigen dat eerst het luchtruim heringedeeld wordt voordat gevlogen gaat worden vanaf Lelystad.

Mocht u naar aanleiding van bovenstaand persbericht nadere informatie wensen kunt u contact opnemen met: CDA gemeente Epe Bertie Hendriks mobiel: (06) 44628403 e-mail: [email protected]