14 november 2018

CDA houdt de zondagochtend voor gezin of kerk

Na lang en constructief beraad hebben de leden van het lokale CDA gemeente Epe zich in ruime meerderheid uitgesproken over de zondagsopenstelling met de volgende woorden:

“De zondag is een dag van bezinning, ontspanning en ontmoeting. Het CDA is gehecht aan het bijzondere karakter van de zondag en is daarom geen voorstander van onbeperkte openstelling van winkels op zondag”

Het overleg met de leden maakt ook duidelijk dat het lokale CDA met de tijd wil meegaan en ontwikkelingen niet tegen wil houden, echter wel zo dat de ochtend-kerkgang niet gestoord wordt.

Inmiddels hebben de winkeliersverenigingen verzocht om een vorm van zondagsopenstelling mogelijk te maken. Het CDA wil gezien het bovenstaande daaraan meewerken, maar nietaan een onbeperkte zondagsopenstelling. Die doet namelijk geen recht aan onze uitgangspunten.

Om deze redenen heeft CDA wethouder Erik Visser het college voorgesteld om de supermarkten (voor de “gewone” boodschappen) toestemming te geven om in onze gemeente op de zondagmiddag open te gaan. De overige winkels kunnen maximaal 12 keer per jaar op zondagmiddag open.

In dit voorstel wordt de door het lokale CDA de zo gewenste rust rondom de kerkgang in de ochtend en de avond gegarandeerd terwijl ook recht wordt gedaan aan de behoeften van inwoners, toeristen en ondernemers. Het lokale CDA beseft dat voor een deel van de aanhang de winkelopenstelling op zondag zwaar valt. Indien binnen het college geen compromis bereikt werd, was er een mogelijkheid  dat een raadsmeerderheid over zou gaan tot een onbeperkte openstelling. Iets wat -zoals uit het CDA programma blijkt- het lokale CDA zeker niet wil.Het voorstel van het college heeft als ingangsdatum 1 januari 2019.