09 juli 2021

CDA pleit voor meer woningbouw in de gemeente Epe; “Starters op de woningmarkt moeten ook in onze gemeente terecht kunnen!”.

In heel ons land is een tekort aan woningen, er zijn veel mensen op zoek naar een geschikte woning. Dat betekent dat er meer woningen gebouwd moeten worden. Ook in onze gemeente moeten woningen gebouwd worden. De rijksoverheid heeft een kaart gemaakt met daarin een overzicht van de aantallen te bouwen woningen per kern. Deze kaart kunt u vinden op: nationale-woningbouwkaart.pdf

Zowel Epe als Vaassen zijn aangemerkt als locatie voor nieuwe woningen. De volgende projecten worden op dit moment ontwikkeld:

Dekamarkt Vaassen – 29 appartementen

Sprenghenparc Vaassen– 64 woningen

Oosterhof Zuid  Vaassen- 80 woningen

Hoofdstraat 41 Epe- 25 appartementen

Hoofdstraat 117 -21 appartementen

Hoge Weerd Epe 24 appartementen en 4 woningen

Op een aantal andere locaties worden plannen voorbereid. Een voorbeeld hiervan is ’t Slath in Epe. Zie Epe pakt woningbouwopgave op: onderzoek haalbaarheid woningbouw ’t Slath - Nieuws - Actueel - In Epe - Gemeente Epe

Als lokaal CDA willen we met name dat er woningen voor starters gebouwd worden. In de plannen die nu gemaakt zijn, zien wij weinig tot geen starterswoningen staan. In alle dorpen, dus Oene, Emst, Vaassen en Epe is heel veel behoefte aan starterswoningen. Nu blijven de jongeren veel langer thuis wonen dan dat ze eigenlijk willen, ze hebben geen keus. Of ze vertrekken naar grotere steden om ons heen, hoewel ze eigenlijk liever hier willen blijven wonen.

Wat ons betreft komen er tiny houses in de dorpen of kleine woningen in de kernen.

Om voor starters het kopen van woningen makkelijker te maken, heeft de gemeente Epe al jaren een starterslening. De starterslening is een aanvullende lening bovenop de gewone (hypothecaire) lening om een eerste huis te kunnen kopen. De maximale koopsom om in aanmerking te komen voor een starterslening bedraagt 288.000,--.Bij een energieneutraal huis mag dat 10.000,-- meer zijn.

De starterslening overbrugt het verschil tussen de totale koopsom van een woning en het maximale bedrag dat, op basis van het inkomen, met Nationale Hypotheekgarantie bij de bank kan worden geleend.

Op 20 mei 2021 is er gemeentelijk budget voor plusminus 30 startersleningen. Nu de provincie meebetaalt kunnen we zelfs 60 startersleningen verstrekken. Er zijn sinds begin maart 3 startersleningen aangevraagd. Door aflossing van oude startersleningen is het beschikbare budget gelijk gebleven.

Startersleningen worden verstrekt zolang er nog budget is. Het budget wordt aangevuld doordat bestaande startersleningen worden afgelost. Informeer daarom, voordat u een aanvraag doet, eerst bij de gemeente of er nog budget beschikbaar is. Als er geen budget meer is, worden er geen startersleningen meer verstrekt.

De starterslening bestaat uit twee delen: een leningdeel dat annuïtair wordt afgelost (de starterslening) en een leningdeel dat oploopt (de combinatielening). Hypotheken moeten namelijk vanaf het begin worden afgelost om recht op hypotheekrenteaftrek te behouden. Met de combinatielening wordt aan deze eis voldaan.

De starterslening blijft hierdoor de eerste 3 jaar maandlastenvrij, fiscaal aftrekbaar en geborgd door Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Uit de combinatielening wordt de verplichte aflossing van de starterslening ‘betaald’. Hiervoor geldt geen hypotheekrenteaftrek.